Reklama

W Polskiej Akademii Dzieci nauczają mali eksperci

26/01/2016 08:12

W Dolnośląskiej Szkole Wyższej 22 stycznia br. rozpoczął się kolejny rok akademicki dla małych studentów Polskiej Akademii Dzieci. Tematem tej inauguracji była fotografia i to, jak za jej pomocą może być budowana pamięć międzypokoleniowa. Dni Babci i Dziadka stały się okazją, by o pasji robienia zdjęć opowiedzieli reprezentanci dwóch pokoleń.

W pierwszym spotkaniu PAD-u wzięło udział około 300 małych studentów. Wykład na temat fotografii poprowadziła 8-letnia Zuzia Zięba. Dzieci dowiedziały się od ośmiolatki, jak zbudowany jest aparat fotograficzny, czym różni się portret od pejzażu oraz obejrzeli prace małej fotoreporterki. Zuzi towarzyszył jej dziadek – Lech Mrożek i on także opowiedział wszystkim o swojej pasji robienia zdjęć i o magii, kryjącej się w uchwyconych kadrach. W roli dorosłego eksperta wystąpiła też Bogusława Trela, której zdjęcia trafiły do finału konkursu Sony World Photography Awards 2015.


W kuluarach trwała zaś wystawa portretów babć, powstała przy współpracy z Wrocławskim Centrum Seniora, oraz ekspozycja zabytkowych kamer udostępnionych przez Centrum Technologii Audiowizualnych.


O tym, że początek roku akademickiego miał  dla małych studentów szczególną rangę, świadczy fakt obecności w auli Centrum Konferencyjnego Dolnośląskiej Szkoły Wyższej rektora DSW prof. Roberta Kwaśnicy, prorektor ds. kształcenia dr Adrianny Nizińskiej oraz prezes Fundacji HASCO-LEK (partnera strategicznego tegorocznej edycji PAD) Agnieszki Han.

Czym jest PAD

Inicjatorami tego przedsięwzięcia są pochodzący z Gdańska Agata i Maciej Hofmanowie, którzy w 2009 r. założyli Stowarzyszenie Polska Akademia Dzieci i podjęli współpracę z 22 ośrodkami akademickimi w Polsce, w tym z wrocławską Dolnośląską Szkołą Wyższą, oraz trzema uczelniami zagranicznymi.

Polska Akademia Dzieci to pierwszy na skalę międzynarodową uniwersytet, prowadzony przez dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Podczas cyklicznych wykładów, odbywających się w ciągu roku akademickiego w ustalony dzień, w szkołach wyższych, swoją wiedzę prezentują zarówno młodzi, jak i dorośli eksperci. Kilkuletnia praktyka PAD-u pokazuje, że mali studenci są bardzo ciekawi świata i czasami aż rwą się do realizacji własnych pomysłów oraz projektowania eksperymentów. Podczas zajęć ich uczestnicy mogą zadawać pytania ekspertom, za co otrzymują drobne upominki. Wszyscy  słuchacze, którym w wykładach towarzyszą ich opiekunowie, mają imienne indeksy uczelni, na której organizowane są zajęcia. Każde spotkanie kończy się poczęstunkiem, a zwieńczeniem całorocznych wysiłków jest wspólna, międzynarodowa konferencja, organizowana 1 czerwca w Gdańsku.

Co w tym roku w programie Akademii?

W wyniku tegorocznej rekrutacji na 2015/2016 w zajęciach PAD-u, które odbywać się będą w piątki w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, wezmą udział uczniowie wrocławskich szkół podstawowych – nr 90, nr 9 i EKOLI, SP z Kiełczowa oraz dzieci z Przedszkola Integracyjnego nr 38 z Wrocławia.

22 stycznia, mali studenci PAD-u zajmowali się „Fotografią wczoraj i dziś” (mówiono m.in. o pierwszych prototypowych aparatach fotograficznych, jak stworzyć własne animowane historie, wykorzystując technologie filmu poklatkowego, oraz o ważnych zasadach podczas robienia zdjęć). 19 lutego, z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (21.02), ustanowionego przez UNESCO w 1999 r., słuchacze PAD-u usłyszą m.in. o pochodzeniu polszczyzny, będą także poznawać nowe słowa. Dzięki udziałowi dorosłego eksperta dowiedzą się, jak ewoluuje język i co to jest kultura słowa. Planowane są także targi książek dla dzieci. W propozycji dla szkół pojawi się konkurs oratorski „Mistrz mowy polskiej”, którego zwycięzcy zostaną uhonorowani również dyplomami PAD. 18 marca spotkanie związane będzie z obchodami Tygodnia Mózgu i Europejskim Dniem Mózgu. Dzieci poszukają odpowiedzi na pytania: skąd się biorą pomysły, jak powstają sny, czy mózg jest żywym komputerem w naszej głowie, dlaczego mózg jest jednym z najważniejszych narządów. Poznają także ćwiczenia na tzw. gimnastykę mózgu. 22 kwietnia, z okazji ustanowionego przez ONZ Międzynarodowego Dnia Matki Ziemi oraz akcji sprzątania świata, zajęcia w DSW poświęcone będą środowisku, ekologii oraz roli recyklingu. Mali studenci będą mogli przynieść zbierane przez siebie nakrętki, które zostaną przekazane na rzecz Wrocławskiego Hospicjum dla Dzieci. W wykładzie o Ziemi będzie mowa o jej kształcie, miejscu w Układzie Słonecznym czy teorii Mikołaja Kopernika. W propozycji dla szkół znajdzie się konkurs na plakat „Dbam o moją Ziemię”. 20 maja, na zakończenie roku akademickiego oraz cyklu spotkań Polskiej Akademii Dzieci w DSW, „bohaterem” zajęć będzie Światowy Dzień Różnorodności Kulturowej. Uczestnicy będą mogli posłuchać muzyki z różnych zakątków świata, zobaczyć stroje narodowe, dowiedzieć się również, jak ważna jest tolerancja i empatia wobec odmienności. Propozycja dla szkół będzie taka, by klasa uczestnicząca w PAD wybrała jedną egzotyczną kulturę i zebrała informacje na jej temat. Na ostatnie spotkanie dzieci przyjdą przebrane zgodnie z wybranymi kulturami, a potem wezmą udział w międzykulturowej dyskotece lub pikniku dla małych studentów.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do