Reklama

Uroczyste pPodpisanie Dokumentu Akcesji do Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego Europejski

23/02/2017 14:07

21 lutego 2017 r. siedzibie Wrocławskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT podczas posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego Środkowoeuropejskiego Korytarza Terytorialnego Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej nastąpiło uroczyste podpisanie przez Cezarego Przybylskiego, Marszałka Województwa Dolnośląskiego „Dokumentu Akcesji do Konwencji o utworzeniu Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej. Jest to zwieńczenie działań rozpoczętych uchwałą intencyjną Zarządu Województwa w 2016 r. dotyczącą przystąpienia do Ugrupowania na zasadach członkostwa.

Uroczyste posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego EUWT rozpoczęło się powitaniem uczestników przez marszałka Cezarego Przybylskiego oraz Pontusa Lindberga, wiceprzewodniczącego Komisji Rozwoju Regionu Skanii w Szwecji. Do udziału w Zgromadzeniu zostali zaproszeni m.in. Radni Województwa Dolnośląskiego z Komisji Współpracy Zagranicznej, Komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki, marszałkowie województw nadodrzańskich oraz partnerzy zagraniczni EUWT: Szwecja, Węgry oraz Chorwacja. W uroczystym posiedzeniu wzięła również udział Iwona Krawczyk, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.



Inicjatywa Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego docelowo łączy Skandynawię z Adriatykiem przechodząc przez Morze Bałtyckie i terytorium Polski Zachodniej.



W 2023 roku przewidziana jest rewizja transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wraz z rozszerzeniem Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk o drogę ekspresową S3 (europejska trasa E65), linie kolejowe E59, C-E 59 oraz Odrzańską Drogę Wodną na przebiegu Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego w granicach województw dolnośląskiego, opolskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego. Mając powyższe na uwadze chcielibyśmy mieć realny wpływ na działania podejmowane na terenie Województwa Dolnośląskiego z uwagi na stojące przed nami wyzwania transportowe. Najważniejszymi z nich i jednocześnie najtrudniejszymi w realizacji są dokończenie budowy drogi ekspresowej S3 w kierunku południowym do granicy polsko-czeskiej i połączenie z czeską drogą D11 jako elementem sieci bazowej TEN-T - mówił Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.


Istnieje potrzeba ścisłej współpracy transgranicznej na rzecz budowy dróg S3 i D11 jako elementów sieci bazowej TEN-T. Przedstawiciele Republiki Czeskiej informują, iż inwestycja D11 stanowi jeden z priorytetów w zakresie rozwoju czeskiej sieci autostrad przewidzianych do realizacji do roku 2023.Z kolei rozwój Odrzańskiej Drogi Wodnej i połączenie Odra-Dunaj w ramach ŚKT-EUWT stanowi jeden z kluczowych warunków dalszego rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

  


Dzisiejsze spotkanie Partnerów EUWT jest rezultatem dyskusji zapoczątkowanej we wrześniu ubiegłego roku we Wrocławiu podczas spotkania z potencjalnymi interesariuszami Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego z obszaru województwa dolnośląskiego, która potwierdziła zasadność większego zaangażowania Dolnego Śląska w działalność EUWT dla realizacji celów traktatowych Unii Europejskiej, dotyczących rozwoju korytarza transportowego Północ - Południe i spójności terytorialnej obszarów przyległych.


Dolny Śląsk w EUWT

Na obszarze Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego województwo dolnośląskie wyróżnia się zasobnością bogactw naturalnych i poziomem rozwoju gospodarczego opartego o wysokokwalifikowane, wykształcone kadry, bogactwa naturalne oraz działalność inwestycyjną. Dolny Śląsk jest zagłębiem motoryzacyjnym, przodującym w kraju producentem wyrobów ceramicznych, farmaceutycznych i elektronicznych. Na bazie występujących tu bogactw naturalnych, takich jak rudy miedzi, węgiel kamienny i węgiel brunatny, kruszywa, minerały, rozwijają się przemysły: metalowy, energetyczny, chemiczny, szklarski, a ponadto papierniczy i spożywczy. Centralna część regionu charakteryzuje się bardzo korzystnymi warunkami środowiska przyrodniczego dla produkcji rolniczej.


Ruch turystyczny obejmuje nie tylko tereny górskie i stolicę województwa, ale także dolnośląskie miasta i miasteczka, atrakcyjne ze względu na liczne zabytki i walory krajobrazu. W rejonach górskich i podgórskich rozbudowana jest baza uzdrowiskowa.


Dobre skomunikowanie województwa dolnośląskiego z regionami położonymi dalej na północ i na południe w sprzyjającym układzie komunikacyjnym i przy wysokim poziomie rozwoju gospodarczego, generuje nowe impulsy rozwojowe dla tego obszaru i ma korzystny wpływ na wzrost potencjału całego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego.


Inicjatywa Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego docelowo łączy Skandynawię z Adriatykiem przechodząc przez Morze Bałtyckie i terytorium Polski Zachodniej oznacza to kontynuację współpracy europejskich partnerów na rzecz intensywnego rozwoju infrastruktury transportowej: drogowej, kolejowej oraz żeglugi śródlądowej, opartej na Odrzańskiej Drodze Wodnej.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do