Reklama

Mieszkanka powiatu trzebnickiego straciła ponad 28 tysięcy złotych po zainstalowaniu programu do zdalnej obsługi pulpitu

Redaktorzy
04/10/2023 19:20

Ponad 28 tysięcy złotych straciła mieszkanka powiatu trzebnickiego, która dała się namówić na zainstalowanie programu AnyDesk, służącego przestępcom do przejmowania kontroli nad komputerem. Oszuści mieli pomóc wypłacić środki uzyskane z rzekomej inwestycji w kryptowaluty, ale w ten sposób wypłacili oszczędności pokrzywdzonej. Nie ulegajmy złudnym wizjom dużego i szybkiego zysku.

Wszystko zaczęło się kilka lat temu, kiedy mieszkanka powiatu trzebnickiego zainwestowała pieniądze na jednej z wyszukanych w internecie. Kilka dni temu telefonicznie skontaktował się z nią mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik kantoru kryptowalut.

Zapewniał kobietę, że waluta, którą nabyła w przeszłości wypracowała środki pieniężne w wysokości ponad 6 tysięcy dolarów. Aby wypłacić oszczędności oszust nakłonił ją do zainstalowania na komputerze aplikacji umożliwiającej jego zdalną obsługę. Po zainstalowaniu oprogramowania pokrzywdzona zauważyła jak po ekranie bez jej udziału porusza się kursor myszki. Mężczyzna przez cały czas zapewniał kobietę, że to bezpieczne i żeby się nie obawiała. Niestety w ten sposób oszust otrzymał dostęp do bankowości elektronicznej kobiety, w wyniku czego pokrzywdzona straciła ponad 28 tysięcy złotych.

Opisywane zdarzenie pokazuje jak łatwo można wpaść w sidła manipulacji stosowanej przez oszustów.

Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak nie dać się oszukać w podobny sposób:

  • nie instaluj oprogramowania, którego nie znasz, ani też aplikacji, które ktoś poleca Ci w trakcie rozmowy telefonicznej,
  • bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku,
  • chroń swoje dane, w tym również numery telefonów,
  • nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku lub innego przedstawiciela wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku,
  • nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni,
  • nie otwieraj przesłanych linków, nie znając nadawcy ani zawartości,
  • podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do