Reklama

Blisko co czwarty kierowca bada swój wzrok rzadziej niż co 3 lata

19/11/2019 19:44

Z badania przeprowadzonego dla Vision Express wynika, że 82 proc. uprawnionych do jazdy kierowców korzysta z samochodu co najmniej 4 razy w tygodniu. Alarmujący jest fakt, że 22 proc. osób prowadzących pojazd codziennie bada swój wzrok rzadziej niż raz na 3 lata. Trwająca kampania edukacyjna pod patronatem Instytutu Transportu Samochodowego ma na celu zwiększenie świadomości profilaktyki w zakresie badań wzroku nie tylko dla zdrowia, ale także dla bezpieczeństwa na drodze.

Natężenie ruchu widoczne gołym okiem

Jak podaje Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców tylko do września tego roku wydano
prawie 250 tys. praw jazdy i zarejestrowano ponad 1 mln samochodów osobowych.
Zatłoczone ulice i drogi stały się normą, jednak przy planowaniu czasu przejazdu nadal
stanowią wyzwanie dla zmotoryzowanych. W trakcie prowadzenia pojazdu wzrok odgrywa
kluczową rolę – szacuje się, że za jego pomocą kierowca odbiera nawet 90 proc. informacji.
W każdej sekundzie podejmuje na ich podstawie decyzje, które mogą wpłynąć na
bezpieczeństwo jego oraz innych uczestników ruchu drogowego. Pogorszenie w jakości
widzenia znacząco ogranicza czas reakcji na zmieniającą się sytuację na drodze, dlatego tak ważne jest regularne badanie wzroku i dobór odpowiedniej korekcji.


Stan techniczny oczu

Z badania Vision Express wynika, że 44 proc. kierowców ma stwierdzoną wadę wzroku, 84
proc. z nich deklaruje, że ma z tego powodu zaleconą korekcję. Jednak niemalże co czwarty
(24 proc.) nie stosuje przy prowadzeniu auta ani soczewek, ani okularów. To tak jakby
posiadali opony odpowiednie na daną porę roku, ale trzymali je w garażu. Jednak o
regularnych kontrolach jakości widzenia warto przypominać także kierowcom, u których nie
została wcześniej stwierdzona wada wzroku. Aż 34 proc. z nich udaje się do specjalisty
rzadziej niż raz na 3 lata. Podobnie jak z biegiem lat zmienia się stan techniczny pojazdu, tak zmianom ulega też kondycja naszych oczu.
Z czasem stan naszego wzroku ulega zmianie, dlatego zalecane są regularne badania,
najlepiej raz w roku. Ma to tym większe znaczenie, że zazwyczaj pogorszenie widzenia
następuje stopniowo, z tego powodu może pozostać niezauważone od razu przez samego
kierowcę. Ważnym czynnikiem, wpływającym na bezpieczeństwo w trakcie jazdy, jest także osłabienie zdolności akomodacji soczewki oka. Wpływa ona na ostrość widzenia
przedmiotów w różnej odległości, np. tablicy rozdzielczej samochodu i oddalonych od pojazdu znaków drogowych – komentuje dr Robert Grabowski, Dyrektor Medyczny Vision Express.


Najczęstsze „usterki” wzroku

Wśród częstych dolegliwości oczu występujących podczas prowadzenia samochodu
wymieniane są: zmęczenie oczu (23 proc.), łzawienie (14 proc.) oraz niewyraźne widzenie
(11 proc.). Jednak najwięcej kierowców uskarża się na pogorszenie swojego widzenia po
zmroku (27 proc.), a wśród osób z wadą wzroku odsetek ten wynosi aż 40 proc.
Powyższe dane są o tyle niepokojące, że wielu z nich pomimo tego aktywnie uczestniczy w
ruchu drogowym. Alarmujący jest także fakt, iż znaczna większość kierowców, pomimo
obowiązkowej korekcji wzroku, nie stosuje się do tych zaleceń podczas jazdy samochodem.
Należy pamiętać, iż tego rodzaju sytuacja ma swoje odzwierciedlenie w poziomie naszego
bezpieczeństwa. Zaniedbania w kwestii wzroku mają bowiem realne przełożenie na
bezpieczeństwo w ruchu drogowym – komentuje dr Ewa Odachowska, psycholog transportu
z Instytutu Transportu Samochodowego.
W celu uniknięcia wyżej wspomnianych problemów ze wzrokiem warto zadbać przede
wszystkim o odpowiednie wsparcie oczu szkłami korekcyjnymi, które zniwelują zmęczenie i
ból oczu podczas jazdy. Eksperci zalecają stosowanie w tym celu dedykowanych kierowcom
soczewek okularowych, wyposażonych w specjalne powłoki antyrefleksyjne, eliminujące
rozbłyski i efekt halo, występujące w trakcie jazdy nocną. Ważny jest także odpoczynek. Jako pozytywny akcent warto przytoczyć wysoką świadomość Polaków w kwestii robienia przerw
w trakcie dłuższej jazdy. Aż 74 proc. kierowców niezawodowych, odbywających podróże
powyżej 6 godzin, deklaruje, że zatrzymuje się na odpoczynek częściej niż co 3 godziny.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do