Reklama

Bezpieczniej na wrocławskich osiedlach

06/07/2016 17:33

Rozwiązywanie problemów społeczności lokalnych, związanych z poczuciem bezpieczeństwa w najbliżej okolicy miejsca zamieszkania Wrocławian, stało się przesłanką do opracowania: „Programu działań prewencyjnych Straży Miejskiej Wrocławia, samorządów Osiedli i Oficera Pieszego - skierowany na poprawę bezpieczeństwa i warunków rozwoju ruchu pieszego”.

Bezpośredni kontakt z mieszkańcami, którzy najlepiej wiedzą które problemy są dla nich najbardziej uciążliwe, pozwala na precyzyjne określenie katalogu negatywnych zjawisk, miejsc ich występowania, ilu osób dotyczy oraz patrząc z perspektywy mieszkańców określić priorytet działania dla służb (straży miejskiej).


W opracowaniu poniżej przedstawionej koncepcji działań, posiłkowaliśmy się znajomością problemów lokalnych przez: Samorządy wrocławskich Osiedli (Rady i Zarządy Osiedli), Pracownika Biura Zarządzania Projektami Urzędu Miejskiego Wrocławia na stanowisku ds. Rozwoju Przestrzeni Publicznej dla Ruchu Pieszego (tzw. Oficer Pieszy), Stowarzyszenie Akcja Miasto, Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia. Mamy wspólne przekonanie, że inicjatywa spotka się z dużą akceptacją społeczną.

„Osiedlowe chodniki i zieleńce chronione przed nielegalnym parkowaniem”

Program działań prewencyjnych Straży Miejskiej Wrocławia, samorządów Osiedli i Oficera Pieszego - skierowany na poprawę bezpieczeństwa i warunków rozwoju ruchu pieszego


 


I.Główne obszary problemowe objęte programem:

zastawianie chodników przez parkujące samochody

niszczenie roślinności poprzez parkowanie pojazdów na trawnikach i zieleńcach

brak dostatecznego oświetlenia chodników i przejść dla pieszych

niepełne lub nieczytelne oznakowanie poziome (zwłaszcza pasy na przejściach dla pieszych);

konieczność uspokajania ruchu pojazdów poprzez wprowadzanie oznakowania drogowego (strefa uspokojonego ruchu lub strefa zamieszkania) oraz technicznych elementów spowalniających na jezdni (zwężenia, progi)

pozostawione „wraki” pojazdów w pasie drogowym (na jezdni lub chodnikach)

II.Zasady dotyczące parkowania i postoju pojazdów na drogach publicznych

Kiedy można zaparkować samochód na chodniku?


miejsce nie może być objęte zakazem wprowadzonym oznakowaniem drogowym (np. zakazem postoju, zatrzymywania się lub strefą zamieszkania)

szerokość pozostawiona dla ruchu pieszego nie powinna go utrudniać i być mniejsza niż 1,5 m

pojazd nie powinien niszczyć lub uszkadzać zieleni

pojazd powinien zostać zaparkowany możliwie blisko krawędzi jezdni

odległość od skrzyżowania, przejścia dla pieszych lub przejazdu rowerowego powinna wynosić co najmniej 10 m, a od słupka przystankowego 15 m

zaparkowany pojazd nie powinien utrudniać wyjazdu z bramy, garażu, parkingu itp.

zaparkowany pojazd nie powinien utrudniać dostępu do lub uniemożliwiać wyjazdu innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu

masa pojazdu nie może przekraczać 2,5 t

Przepisy regulujące powyższe zasady podane są na końcu artykułu.


Niestety w wielu przypadkach na wrocławskich osiedlach zasady te są naruszane. Kierowcy bardziej obawiają się zarysowania lakieru przez mijający pojazd niż przejmują się bezpieczeństwem pieszych czego efektem jest tzw. „ucieczka na chodnik”.

Poza utrudnianiem ruchu pieszego zjawisko to ma jeszcze jedną ważną negatywną konsekwencję. Zwężanie szerokości jezdni dostępnej dla ruchu kołowego jest jedną z form jego uspokajania i zwiększania bezpieczeństwa. Niejednokrotnie zdarza się, że ci sami mieszkańcy, którzy parkują zastawiając chodnik przy swojej posesji, domagają się zastosowania w tym miejscu progów zwalniających. Uzasadniają swoje wnioski zagrożeniem powodowanym przez zbyt szybko poruszające się samochody. W praktyce problem mógłby zostać ograniczony a nawet zupełnie wyeliminowany, gdyby mieszkańcy sami przestrzegali prawa parkując pod domem.


Programem objęte są także inne problemy często zgłaszane na wrocławskich osiedlach, wpływające na bezpieczeństwo pieszych. Dotyczy to właściwego oznakowania i doświetlenia przejść dla pieszych, czy usuwania wraków samochodów umieszczonych w pasie drogowym. Te problemy można rozwiązywać na bieżąco przy współpracy osiedlowych samorządów i Straży Miejskiej.


III.Zasady programu współpracy

1.Wybór miejsc objętych programem

Program dedykowany jest w szczególności dla ulic lub obszarów w strefach uspokojenia ruchu (np. tempo 30), w których mimo możliwości parkowania na jezdni, kierowcy notorycznie łamią przepisy, ograniczając możliwość przejścia chodnikiem, niszcząc zieleń lub stwarzając zagrożenie ograniczając wzajemną widoczność uczestników ruchu. W szczególności dotyczy to miejsc, w których wykroczenia popełniają stale te same osoby – np. mieszkańcy przyległych posesji oraz pracownicy sąsiednich przedsiębiorstw.


Straż Miejska Wrocławia podejmuje decyzje o objęciu danej ulicy programem po przeprowadzeniu analizy występujących zagrożeń na zgłoszenie:


samorządu Osiedla (uchwała Rady Osiedla ze wskazaniem lokalizacji)

Oficera Pieszego

lub z inicjatywy własnej (np. Strażnika Osiedlowego) na podstawie zgłoszeń mieszkańców dotyczących nieprawidłowego parkowania lub innych nieprawidłowiści związanych z ruchem drogowym.


Mieszkańcy zainteresowani objęciem danej ulicy Programem powinni zgłosić taką potrzebę do samorządu Osiedla, Strażnika Osiedlowego lub Oficera Pieszego.


2.Zasady działania:

w oparciu o powyższe zasady przedstawiciel Straży Miejskiej Wrocławia, Przewodniczący Zarządu Osiedla i Oficer Pieszy określają zasady interwencji właściwe dla danego miejsca (ulicy, obszaru)

informacja o podjęciu działań w danej lokalizacji jest przekazywana do wiadomości publicznej poprzez publikację z wyprzedzeniem na stronach internetowych Straży Miejskiej Wrocławia, Miasta Wrocławia oraz samorządu Osiedla (o ile taka istnieje)

przez co najmniej trzy dni Straż Miejska realizuje działania informacyjne, rozmawiając z mieszkańcami danego obszaru, rozdając ulotki lub stosując pouczenia

jeśli osoby popełniające wykroczenia nie zastosują się do obowiązujących przepisów – pomimo wcześniejszych pouczeń, prowadzone są następnie działania z konsekwencjami w postaci mandatów karnych dla kierowców aut zaparkowanych nieprawidłowo, ewentualnie z użyciem blokad na koła pojazdów lub ich lawetowaniem

działania powinny być prowadzone do czasu osiągnięcia zamierzonego efektu

3.Analiza efektów, ewaluacja programu

miejsca objęte działaniami są monitorowane przez podmioty biorące udział w programie

w przypadku ponownego pojawienia się problemów działania są powtarzane

IV.Uczestnicy programu:

Mieszkańcy Wrocławia

Samorządy wrocławskich Osiedli (Rady i Zarządy Osiedli)

Straż Miejska Wrocławia

Pracownik Biura Zarządzania Projektami Urzędu Miejskiego Wrocławia na stanowisku ds. Rozwoju Przestrzeni Publicznej dla Ruchu Pieszego (tzw. Oficer Pieszy)

Stowarzyszenie Akcja Miasto

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia

V.Promowanie współpracy na rzecz bezpieczeństwa społeczności lokalnych

Strony internetowe podmiotów biorących udział w działaniach

Strona www.wroclaw.pl

Spotkania z mieszkańcami, festyny, wydarzenia osiedlowe

Publikacje, wystąpienia publiczne przedstawicieli podmiotów biorących udział w działaniach

 


Wybrane przepisy prawa z zakresu objętego Programem

Prawa o ruchu drogowym


Art. 46.


1. Zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.


2. Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni, jest obowiązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej.


3. W czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym pojazd powinien znajdować się, jeżeli to tylko możliwe, poza jezdnią.


4. Kierujący pojazdem jest obowiązany stosować sposób zatrzymania lub postoju wskazany znakami drogowymi.


5. Kierujący pojazdem jest obowiązany w czasie postoju zabezpieczyć pojazd przed możliwością jego uruchomienia przez osobę niepowołaną oraz zachować inne środki ostrożności niezbędne do uniknięcia wypadku.


Art. 47.


1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:


1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;


2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;


3) pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.


2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.


Art. 49.


1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:


1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;


2) na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;


9) w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości;


11) na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru.


2. Zabrania się postoju:


1) w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej;


2) w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;


4) w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu;


5) na obszarze zabudowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, poza wyznaczonymi w tym celu parkingami.


Przepisy Kodeksu wykroczeń


Art. 144


§ 1. Kto na terenach przeznaczonych do użytku publicznego niszczy lub uszkadza roślinność lub też dopuszcza do niszczenia roślinności przez zwierzęta znajdujące się pod jego nadzorem albo na terenach przeznaczonych do użytku publicznego depcze trawnik lub zieleniec w miejscach innych niż wyznaczone dla celów rekreacji przez właściwego zarządcę terenu, podlega karze grzywny do 1.000 złotych albo karze nagany.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do