
Piękna choć surowa konstrukcja wiszącego nad Odrą mostu od blisko 120 lat przykuwa uwagę. Most Grunwaldzki to jedna z najbardziej charakterystycznych wizytówek Wrocławia.
Most waży 2300 ton. Ma długość około 113 metrów zawieszony jest na stalowych taśmach przerzuconych przez pylony w kształcie łuków triumfalnych po obu stronach Odry. Szerokość pasu jezdnego wynosi 11 metrów. Wcześniej most nazywano mostem Cesarskim a potem mostem Wolności.
Most zaprojektowano w ramach budowy nowej trasy (obecnego placu Grunwaldzkiego) stanowiącej połączenie między centrum miasta a osiedlami i instytucjami wschodniego Wrocławia.
Powstał w latach 1908 – 1910 według projektu Richarda Plüddemanna. Przy jego budowie wykorzystano nową technologię – przęsło jest podczepione za pomocą stalowych taśm na murowanych dwudziestometrowych pylonach ustawionych na brzegach rzeki.
Wykonawcą była firma Beuchelt u. Co. z Zielonej Góry. Budowa trwała do jesieni 1909; przez wiosnę i lato 1910 prowadzone były prace wykończeniowe. Próby obciążeniowe przeprowadzono z użyciem użyczonych przez spółki ESB i SSB 24 tramwajów (każdy ważył 12 ton) oraz wozów straży pożarnej.
Do jego budowy użyto blisko 2 tysiące ton stali walcowanej, prawie 300 ton staliwa, ponad 4 tony ołowiu, niespełna półtorej tony miedzi, 2,4 tys. ton śląskiego granitu, ponad 7 tys. m³ betonu. Most w przeważającej większości zbudowany jest z granitu strzegomskiego. Zdobienia i dekoracyjne płyty wykonano też z granitu karkonoskiego.
Most przetrwał oblężenie Wrocławia w 1945 roku jednak Niemcy, chcąc zmniejszyć podatność mostu na zniszczenie, zerwali taśmy nośne, tak by most opadł i oparł się na tymczasowych podporach zbudowanych w rzece na bazie zatopionych barek, drewna i gruzu kamiennego.
Ponadto z uwagi na budowę polowego lotniska w bezpośrednim sąsiedztwie mostu, zmniejszono wysokość pylonów, demontując ich górne partie. Bombardowania lotnicze, ostrzał artyleryjski spowodowały liczne i poważne uszkodzenia stalowych elementów mostu. Pomimo tego, w trakcie oblężenia i później aż do wiosny 1946 r., most był zdatny do użytku i odbywał się po nim ruch drogowy.
Odbudowę mostu prowadzono w latach 1946-1947. Pochłonęła ona zawrotna jak na owe czasy sumę 22 milionów złotych.
Przez całe lata był najważniejszą we Wrocławiu przeprawą przez Odrę. Most Grunwaldzki był miejscem wielu spektakularnych i dramatycznych wydarzeń. Według miejskiej legendy na początku lat. 50 pod mostem przeleciał samolotem jeden z wrocławskich lotników. Z kolei w burzliwych latach 80. był arena starć protestujących przeciw komunistycznym władzom wrocławian z oddziałami ZOMO.
Zapraszamy do galerii zdjęć razem z SOP the DRONE. Zdjęcia Wrocławia z lotu ptaka
Jeżeli interesują was unikalne zdjęcia Wrocławia. Chcecie zamówić sesję zdjęciową z drona swojego obiektu czy swojej firmy - zapraszamy do kontaktu : [email protected] oraz www.sopthedrone.com
Wrocław z góry - Most Grunwaldzki. Największy most wiszący w Polsce.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie