
Budynek dworca kolejowego Wrocław Główny to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najciekawszych budynków stolicy Dolnego Śląska.
Dworzec wzniesiono w latach 1855-1857. Autorem projektu był Wilhelm Grapow, Królewski Budowniczy Kolei Górnośląskich. Blisko dwustumetrowy, dwupiętrowy gmach był w połowie XIX w. największym dworcem kolejowym ówczesnych Niemiec.
Podczas planowania bryły obiektu wzorowano się na angielskim stylu Tudorów. Główne wejście znajduje się w charakterystycznym ryzalicie z dwoma pod skosem ustawionymi wieżami. Do jego budowy zużyto blisko 7 milionów cegieł a cała inwestycja kosztowała zawrotna jak na owe czasy sumą 449 tysięcy talarów.
Początkowo zwany był Centralnym lub Górnośląskim. Od początku obsługiwał ruch pasażerski i towarowy. Pierwotnie trzy perony znajdowały się w miejscu dzisiejszego holu na poziomie posadzki. W związku z budową w latach 1899-1905 trójtorowej estakady kolejowej, konieczna była przebudowa dworca. Przeprowadzono ją w latach 1899-1904 na podstawie projektu Bernarda Kluschego. Perony przeniesiono na na południe na wysokość nowo powstałej estakady. Do ich połączenia wykorzystano pięć tuneli : tunel bagażowy, prowadzący od spedycji w zachodniej części hallu do wind na perony bagażowe, główny tunel pasażerski dla pasażerów odjeżdżających, z osi budynku wejściowego i hallu pod peronami pasażerskimi (zachodnie wyjścia na perony) do południowej strony dworca, z wyjściem na ul. Suchą (Sadowastraße), tunel pasażerski dla pasażerów wysiadających, pod peronami pasażerskimi (wschodnie wyjścia na perony) z wyjściem po północno-wschodniej stronie dworca, na ul. Małachowskiego (Flurstraße) oraz przejściem do: tunelu miejskiego, łączącego Sadowastraße z Flurstraße oraz tunel pocztowy, łączący dworzec pocztowy przy Flurstraße z peronami.
Perony nakryto żelazną, przeszkloną konstrukcją o poczwórnym łuku. To do dziś pozostało unikalnym rozwiązaniem bowiem w Polsce tylko kilka dworców kolejowych jest wyposażonych w halę peronową.
Koszt całości inwestycji Przebudowa Dworca Górnośląskiego i sąsiadującej z nim Miejskiej Kolei Łączącej (Umbau des Oberschlesischen Bahnhofes und der anschlieſsenden Stadtverbindungsbau in Breslau) wyniósł 8,045 mln marek.
Przed drugą wojną światową wybudowano pod dworcowym placem podziemne składy i schrony. W latach 2010 - 2012 miał miejsce generalny remont dworca przed rozgrywanymi w Polsce i na Ukrainie Mistrzostwami Europy w piłce nożnej.
Dziś jest to niewątpliwie jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych w Polsce. Imponująco wygląda zwłaszcza na zdjęciach z lotu ptaka do których oglądania zapraszamy razem z SOP the DRONE. Również nocą perełka wśród polskich dworców kolejowych świeci nowym blaskiem i zapewnia pasażerom komfort w historycznym otoczeniu. Zobaczcie sami urzekające zdjęcia w naszej galerii.
Jeżeli interesują was unikalne zdjęcia Wrocławia. Chcecie zamówić sesję zdjęciową z drona swojego obiektu czy swojej firmy - zapraszamy do kontaktu : [email protected] oraz www.sopthedrone.com
Wrocław z lotu ptaka
Dworzec Główny PKP Wrocław
Wrocław z Góry - Kolejowa perła czyli wrocławski Dworzec Główny
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie