Reklama

Wrocław z Góry - Kolejowa perła czyli wrocławski Dworzec Główny

17/12/2020 10:39

Budynek dworca kolejowego Wrocław Główny to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najciekawszych budynków stolicy Dolnego Śląska.

Dworzec wzniesiono w latach 1855-1857. Autorem projektu był Wilhelm Grapow, Królewski Budowniczy Kolei Górnośląskich. Blisko dwustumetrowy, dwupiętrowy gmach był w połowie XIX w. największym dworcem kolejowym ówczesnych Niemiec.

Podczas planowania bryły obiektu wzorowano się na angielskim stylu Tudorów.  Główne wejście znajduje się w charakterystycznym ryzalicie z dwoma pod skosem ustawionymi wieżami. Do jego budowy zużyto blisko 7 milionów cegieł a cała inwestycja kosztowała zawrotna jak na owe czasy sumą 449 tysięcy talarów.

Początkowo zwany był Centralnym lub Górnośląskim. Od początku obsługiwał ruch pasażerski i towarowy. Pierwotnie trzy perony znajdowały się w miejscu dzisiejszego holu na poziomie posadzki. W związku z budową w latach 1899-1905 trójtorowej estakady kolejowej, konieczna była przebudowa dworca. Przeprowadzono ją w latach 1899-1904 na podstawie projektu Bernarda Kluschego. Perony przeniesiono na na południe na wysokość nowo powstałej estakady. Do ich połączenia wykorzystano pięć tuneli : tunel bagażowy, prowadzący od spedycji w zachodniej części hallu do wind na perony bagażowe, główny tunel pasażerski dla pasażerów odjeżdżających, z osi budynku wejściowego i hallu pod peronami pasażerskimi (zachodnie wyjścia na perony) do południowej strony dworca, z wyjściem na ul. Suchą (Sadowastraße), tunel pasażerski dla pasażerów wysiadających, pod peronami pasażerskimi (wschodnie wyjścia na perony) z wyjściem po północno-wschodniej stronie dworca, na ul. Małachowskiego (Flurstraße) oraz przejściem do: tunelu miejskiego, łączącego Sadowastraße z Flurstraße oraz tunel pocztowy, łączący dworzec pocztowy przy Flurstraße z peronami.

Perony nakryto żelazną, przeszkloną konstrukcją o poczwórnym łuku. To do dziś pozostało unikalnym rozwiązaniem bowiem w Polsce tylko kilka dworców kolejowych jest wyposażonych w halę peronową.

Koszt całości inwestycji Przebudowa Dworca Górnośląskiego i sąsiadującej z nim Miejskiej Kolei Łączącej (Umbau des Oberschlesischen Bahnhofes und der anschlieſsenden Stadtverbindungsbau in Breslau) wyniósł 8,045 mln marek.

Przed drugą wojną światową wybudowano pod dworcowym placem podziemne składy i schrony. W latach 2010 - 2012 miał miejsce generalny remont dworca przed rozgrywanymi w Polsce i na Ukrainie Mistrzostwami Europy w piłce nożnej.

Dziś jest to niewątpliwie jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych w Polsce. Imponująco wygląda zwłaszcza na zdjęciach z lotu ptaka do których oglądania zapraszamy razem z SOP the DRONE. Również nocą perełka wśród polskich dworców kolejowych świeci nowym blaskiem i zapewnia pasażerom komfort w historycznym otoczeniu. Zobaczcie sami urzekające zdjęcia w naszej galerii.

 

Jeżeli interesują was unikalne zdjęcia Wrocławia. Chcecie zamówić sesję zdjęciową z drona swojego obiektu czy swojej firmy - zapraszamy do kontaktu : [email protected]  oraz www.sopthedrone.com
 

Wrocław z lotu ptaka

Dworzec Główny PKP Wrocław

Wrocław z Góry - Kolejowa perła czyli wrocławski Dworzec Główny

 

 

 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do