Reklama

Wrocław konsekwentnie rozwija infrastrukturę rowerową. Podsumowanie realizacji Planu działań rowerowych do 2030 roku – wrzesień 2025

Redaktorzy
06/09/2025 11:58

Wrocław ma 1450 tras przyjaznych rowerzystom. To czego obecnie potrzebują najbardziej użytkownicy dwóch kółek i ci, którzy chcieliby się w ten sposób poruszać po mieście, to połączenie istniejących tras w spójną nieprzerwaną sieć. Na tym obecnie skupia się miasto.

Minęły trzy lata od przyjęcia Planu działań rowerowych do 2030 roku, dokumentu wyznaczającego strategiczne kierunki rozwoju ruchu rowerowego we Wrocławiu i mówiącego między innymi właśnie o łączeniu tras w spójną sieć. Plan został opracowany m.in. na podstawie konsultacji społecznych w 2021 r. i ogłoszony w 2022 r. Obejmuje cztery główne obszary: trasy rowerowe, parkingi rowerowe, Wrocławski Rower Miejski oraz działania edukacyjno-promocyjne.


Postęp realizacji Planu – dane procentowe
Według aktualnych danych:
- 20,3% zadań zostało już zrealizowanych,
- 7,8% inwestycji jest w trakcie budowy,
- 1,4% stanowią gotowe projekty,
- 34,9% to zadania będące obecnie w fazie projektowania,
- 4,7% znajduje się na etapie przygotowania wytycznych do projektów,
- 0,7% to gotowe koncepcje,
- 30,2% to pozostałe zadania, które będą realizowane w kolejnych latach.

Łącznie blisko 65% zadań jest już zakończonych, w budowie lub w fazie przygotowania i projektowania, co świadczy o konsekwentnej realizacji przyjętej strategii.
– Dane pokazują, że plan działań rowerowych nie jest jedynie dokumentem – to realne inwestycje, które zmieniają przestrzeń miasta. Systematyczna realizacja kolejnych etapów zapewnia, że do 2030 roku osiągniemy wyznaczone cele – Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej


Nowe trasy rowerowe
We Wrocławiu systematycznie powstają nowe odcinki tras rowerowych, a istniejące są modernizowane. Inwestycje realizowane obecnie skupiają się na poprawie spójności sieci oraz ułatwieniu przejazdów międzyosiedlowych. W 2025 roku mieszkańcy korzystają już z blisko 40 kilometrów tras wybudowanych od momentu przyjęcia Planu. Są to zarówno trasy budowane przy okazji dużych komunikacyjnych inwestycji takich jak budowa Osi Zachodniej, remont ul. Pomorskiej, czy Aleja Wielkiej Wyspy, ale również samodzielne zadania, wśród nich drogi dla rowerów na Dubois, które teraz będą uzupełniane o infrastrukturę na węźle przesiadkowym Dubois-Drobnera, trasy w ramach Promenady Krzyckiej, czy ważne połączenia między osiedlami, wśród nich kładka nad Ślęzą łącząca Muchobór Wielki z Małym.
– Priorytetem jest łączenie odcinków w spójną całość. Chcemy, aby rower stał się pełnoprawnym środkiem transportu, pozwalającym szybko i bezpiecznie przemieszczać się po całym mieście – podkreśla Monika Kozłowska-Święconek.


Więcej miejsc parkingowych
Wrocław sukcesywnie zwiększa liczbę miejsc parkingowych dla rowerów:
- 2021 r. – 15 000 miejsc,
- 2025 r. – 20 176 miejsc, rozmieszczonych na terenie całego miasta.
Co roku ogłaszane są kolejne przetargi na budowy nowych parkingów rowerowych. Powstają one tam, gdzie taką potrzebę zgłaszają sami mieszkańcy, ale zgłaszają się również szkoły, przedszkola, zarządcy przychodni czy innych miejsc użyteczności publicznej, którzy widzą duże zapotrzebowanie na tego rodzaju infrastrukturę przy swoich obiektach.
Dodatkowo w ramach systemu Bike&Ride funkcjonuje 988 miejsc parkingowych, które ułatwiają łączenie roweru z transportem publicznym.
– Dzięki zgłoszeniom mieszkańców stale powstają nowe stojaki. Chcemy, by każdy użytkownik miał możliwość wygodnego i bezpiecznego pozostawienia roweru blisko miejsca, do którego zmierza – dodaje Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej.


Edukacja i promocja
Coraz więcej szkół angażuje się w kampanię Rowerowy Maj: w 2021 roku uczestniczyło w niej 45% szkół publicznych, a w 2025 roku – już 55%.
Od 2021 roku realizowany jest także program „Młodzi – aktywnie zMOBILizowaNI", w ramach którego ponad 5000 uczniów przeszło szkolenia rowerowe, a 218 zdało egzamin na kartę rowerową w stylu holenderskim.
–Wrocławski program edukacji rowerowej w szkołach podstawowych stanowi wzór dla całego kraju. Od kilku lat prowadzone są działania skierowane zarówno do uczniów, jak i nauczycieli. Uczniowie zdobywają w praktyce umiejętności niezbędne do bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście, natomiast nauczyciele uczą się, jak skutecznie przekazywać wiedzę o bezpieczeństwie w ruchu drogowym. We Wrocławiu istnieje przekonanie, że inwestowanie w edukację najmłodszych rowerzystów przynosi długofalowe efekty. Dzieci nie tylko uczą się bezpiecznych zachowań na drodze, ale także przenoszą je w dorosłe życie. Kluczowe znaczenie mają tutaj praktyczne umiejętności: aktywna obserwacja otoczenia i innych uczestników ruchu, przewidywanie potencjalnych zagrożeń, właściwe reagowanie oraz umiejętność oceny i unikania zbyt niebezpiecznych miejsc. Tego właśnie uczymy w ramach naszego programu  – mówi Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej, który prowadzi praktyczne szkolenia dla dzieci i nauczycieli.


Wrocławski Rower Miejski i nowe rozwiązania
Wspólnie z pięcioma gminami ościennymi rozwijany jest Wrocławski Rower Miejski – powstają nowe stacje, zwiększa się też liczba rowerów w systemie.
Od kilku miesięcy funkcjonuje także MikroHUB przeładunkowy, dzięki któremu dostawy do centrum miasta mogą być realizowane rowerami cargo. W przyszłym roku planowana jest rozbudowa sieci liczników rowerowych, monitorujących natężenie ruchu. Jesienią rusza już 7. edycja kampanii „W Kółko Kręcę", która co roku angażuje tysiące mieszkańców.
Podsumowanie
Stan realizacji Planu na wrzesień 2025 roku pokazuje wyraźny postęp – zarówno w obszarze infrastruktury, jak i edukacji oraz promocji. Już dziś ponad jedna piąta zadań jest zakończona, a kolejne inwestycje są w przygotowaniu.
– „Realizujemy wizję Wrocławia przyjaznego mieszkańcom i środowisku. To inwestycja w lepszą jakość życia, zdrowie i czystsze powietrze" – podsumowuje Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej.


Trasy rowerowe - zadania w toku:
Nowe inwestycje
·        Kładka nad ujściem Widawy
·        Ciąg pieszo-rowerowy na ul. Ołtaszyńskiej
·        Zielona Rowerowa Oś Zachodnia
·        Trasa Zielińskiego - Muzealna
·        Trasa Bożego Ciała - Widok
Remonty i przebudowy
·        Droga dla rowerów na ul. Trzebnickiej
·        Droga dla rowerów wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Wiśniowej
Duże inwestycje:
·        Przebudowa ul. Wilkszyńskiej
·        Przebudowa ul. Dolnobrzeskiej
·        Przebudowa ul. Koszarowej
·        Węzeł przesiadkowy Drobnera-Dubois
·        Przebudowa skrzyżowania Awicenny - Wiejska - Mokronoska
·        Budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce
Nowe zadania planowane do projektowania na 2026 rok:
·        Drogi dla rowerów na ul. Szczęśliwej
·        Zielona Rowerowa Oś Zachodnia - kolejne odcinki
·        Trasa rowerowa na ul. Kruczej
·        kładka na Mianowskiego wraz z dojazdem przez ogrody działkowe
·        kładka Widawa - koncepcja programowo przestrzenna
·        Trasa rowerowa na ul. Okulickiego
·        ul. Legnicka przy ul. Niedźwiedziej
·        ul. Kasprowicza
·        Remont drogi dla rowerów na ul. Borowskiej.


 

Aktualizacja: 06/09/2025 12:14
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do