
Wysoki poziom hałasu w pracy to zagrożenie, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu karty oceny ryzyka, która stanowi podstawę doboru środków ochrony indywidualnej. Jak wyglądają obowiązki pracodawcy w tym zakresie? Jak zabezpieczyć się przed uszkodzeniem słuchu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Obowiązujące obecnie przepisy BHP stanowią, że każdy pracodawca jest zobowiązany do wyposażenia zatrudnianych pracowników w środki ochrony indywidualnej adekwatne do zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy. W praktyce jest to odzież ochronna oraz różnego rodzaju akcesoria (np. okulary, słuchawki) zapewniające bezpieczeństwo oraz komfort wykonywania obowiązków zawodowych. Co istotne, przepisy nie określają tego, w co musi zostać wyposażony pracownik, ponieważ ustala to pracodawca na podstawie oceny ryzyka występującego na danym stanowisku pracy. Dla każdego stanowiska musi zostać zatem stworzona karta oceny ryzyka, która stanowi podstawę do przekazywania niezbędnych środków ochrony indywidualnej.
Utrata słuchu w pracy może być konsekwencją długotrwałego przebywania w nadmiernym hałasie. Warto zatem mieć świadomość tego, że nie powinien on przekraczać dopuszczalnych norm, które są różne dla konkretnych stanowisk. Obowiązkiem pracodawcy jest jednak ochrona zdrowia pracowników, a co za tym idzie wyposażenie ich w środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed nadmiernym hałasem. Przykładem mogą być nauszniki wygłuszające, czy wkładki przeciwhałasowe, które chronią narząd słuchu. W przypadku występowania nadmiernego hałasu na danym stanowisku pracy obowiązkiem pracodawcy jest także dążenie do poprawy warunków, co może nastąpić np. poprzez montaż ekranów akustycznych, czy skrócenie dziennego czasu pracy. Co istotne, pracodawca musi także dbać o swoich pracowników poprzez zapewnienie im dostępu do regularnych badań słuchu.
Wybierając środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed nadmiernym hałasem należy zwrócić uwagę nie tylko na jego poziom i rodzaj (ciągły bądź jednorazowy), ale również osobiste preferencje danej osoby. Wpływa to bowiem na komfort wykonywania przez nią obowiązków zawodowych, a co za tym idzie wydajność. Bardzo ważną kwestią jest także jakość środków ochrony indywidualnej, ponieważ przekłada się ona zarówno na ich użyteczność, jak i żywotność. W związku z tym zaleca się zakup akcesoriów renomowanych producentów, co gwarantuje nie tylko odpowiednią jakość wykonania, ale także użycie właściwych materiałów.
Podsumowując należy stwierdzić, że chcąc zabezpieczyć się przed uszkodzeniem słuchu w pracy należy korzystać ze środków ochrony indywidualnej chroniących przed zbyt wysokim poziomem hałasu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP zapewnić powinien je pracodawca, który musi także dążyć do poprawy warunków pracy (jeżeli to możliwe) oraz wykazywać dbałość o zdrowie pracowników.
Materiał partnera - sponsorowane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie