Reklama

Rozwijają biznesy na skalę europejską w Polsce

02/03/2020 21:59


Według specjalistów milowe kroki w Polsce w obszarze CSR zostały w ostatnich latach już wykonane, a do dorównania globalnym potentatom w tym obszarze niewiele brakuje. Zwłaszcza, że według badań - społeczna odpowiedzialność biznesu każdej firmy ma olbrzymie znaczenie nie tylko dla inwestorów, partnerów, ale i konsumentów czy pracowników danej organizacji.

Młodzi ludzie nie tylko preferują ekologiczne i naturalne produkty, ale chcą pracować w firmie, która chroni środowisko i społeczeństwo. Potwierdza to badanie „The Deloitte Millennial Survey 2017”, którego respondenci niemal jednogłośnie opowiedzieli się za działaniami pozytywnie wpływającymi na społeczeństwo i otoczenie. Pole do popisu jest olbrzymie, ponieważ wciąż jednak 75% badanych przyznaje, że międzynarodowe korporacje nie wykorzystują w pełni potencjału do rozwiązania kluczowych problemów współczesnych społeczeństw.

Społeczne zaangażowanie ułatwia firmom wiele odgórnych inicjatyw. Jedną z nich są uzgodnione przez przedstawicieli państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych, biznesu oraz licznych instytucji tak zwane Cele Zrównoważonego Rozwoju, na które składa się 17 celów oraz 169 zadań. Państwa członkowskie zobowiązały się zrealizować je do 2030 roku.

Długofalowy raport „2030 Purpose: Good Business and a Better Future” eksponuje wagę zrównoważonego rozwoju. Przedsiębiorstwa, które w ramach strategii posiadają jasno zdefiniowane cele społeczne, środowiskowe oraz ekonomiczne, częściej przyciągają wyspecjalizowanych i utalentowanych pracowników. Konsumenci zaś wybierają aktywne w obszarach CSR marki, które cieszą się zaufaniem społecznym i dbają o korzystne relacje z partnerami i regulatorami.

Unijne kraje widzą same pozytywy

Badania prowadzone przez Komisji Europejską potwierdzają, że firmy jako pozytywne aspekty wdrażania rozwiązań z obszaru CSR wskazują poprawę wizerunku i reputacji firmy (78 proc.), zwiększenie lojalności klientów (73 proc.), podniesienie poziomu kultury organizacyjnej (57 proc.), przyciąganie i utrzymywanie najlepszych pracowników (40 proc.). Istotne są także benefity dla kadry, udogodnienia socjalne czy parytet w zajmowaniu stanowisk i równe płace.

Z obserwacji eksperckiej wynika również, że to korporacje z odrębnymi jednostkami dedykowanymi do realizacji zadań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu umiejętniej wdrażają strategie CSR. Pozostałe jednak, działając przy użyciu mniejszych zasobów, także zaczynają radzić sobie na tym polu lepiej.

Z innych publikacji - magazynu Forbes – należy wysnuć wniosek, że dla rozwoju CSR w Polsce wiodące znaczenie ma transfer dobrych praktyk w ramach międzynarodowych koncernów lokujących swoje centra usług czy obsługi procesów biznesowych zwłaszcza na południu naszego kraju. Wielkie marki dbają, aby ich polskie przedstawicielstwa wdrażały na lokalnym gruncie centralnie opracowane rozwiązania CSR.

Imponujące wzrosty odpowiedzialnych firm

Z ukazującego się w Polsce od blisko dwóch dekad zestawienia Forum Odpowiedzialnego Biznesu pod tytułem „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre Praktyki”, którego ostatnie wydanie dotyczy podsumowania 2018 roku - jasno wynika, że w kraju nad Wisłą trend związany ze społeczną odpowiedzialnością prowadzonego biznesu staje się z roku na rok coraz bardziej popularny.

– Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu. Powyższy trend bardzo nas cieszy. Rezultat ten to składowa wielu czynników. Pojawiają się inicjatywy i regulacje prawne na poziomie międzynarodowym i krajowym skłaniające firmy do większej aktywności na polu CSR. Dlatego CSR staje się niezastąpionym narzędziem w coraz silniejszej rywalizacji o przyciągnięcie i utrzymanie pracowników – co pokazuje wzrost liczby praktyk w obszarze dotyczącym miejsca pracy o ponad 30%. To główne czynniki, ale z pewnością niejedyne, bo warto pamiętać o zwiększającej się świadomości konsumentów, kluczowych inicjatywach jak np. COP24 czy aktywności ogólnopolskiej i regionalnej organizacji pozarządowych na tym polu – komentuje Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, w komentarzu do danych opublikowanych w raporcie.

Inny raport pod tytułem „CSR w praktyce — Barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”, opublikowany w 2018 roku także potwierdza tendencje wzrostowe w obszarze. Z tych danych wynika, że 40 proc. firm zrzeszonych w CCIFP i działających w Polsce przyjęło długofalową strategię CSR, a 21 proc. roczny lub dwuletni plan działań w tym zakresie. Kolejne 35 proc. firm działa doraźnie, pozostali zaś szukają innych możliwości opracowywania strategii CSR.

Liderzy docenieni i uhonorowani

- Naszą misją na co dzień jest budowanie lepszej przyszłości, zapewnienie inwestorom stabilnych zysków oraz satysfakcjonująca współpraca z partnerami. Bardzo istotny jest tutaj fakt, że wyznajemy wspólne wartości z interesariuszami naszego biznesu. Akcjonariusz większościowy jest bardzo aktywny w naszym życiu, odnaleźliśmy istotne synergie zespołu zarządzającego i właścicieli, to sprawiło, że w Holdingu wszyscy jesteśmy bezpośrednio zaangażowani w konkretne, przemyślane aktywności społeczne - zauważa Leszek Jurasz, prezes zarządu Mangata Holding SA, który podczas gali z okazji XXIX edycji konkursu Liderów Polskiego Biznesu 2020, organizowanej przez Business Centre Club, otrzymał Medal Solidarności Społecznej dla osób zaangażowanych społecznie, pomagających potrzebującym, propagujących ideę odpowiedzialności społecznej biznesu i budujących solidarność społeczną. Leszek Jurasz jednocześnie odebrał dziewiąty diament do otrzymanej w 2006 roku Złotej Statuetki Lidera Polskiego Biznesu.

– Powinniśmy pamiętać, że to dzięki kapitalizmowi, mimo jego wad, udało się w Polsce i na świecie podnieść poziom życia, ograniczyć głód i choroby. Najważniejszą wartością w życiu społecznym są ludzie, ich talenty. Ale wartości materialne, pieniądze, są narzędziem realizacji godności i innowacyjności człowieka – podkreśla Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club.

Wszystkie sektory dostrzegają efekty

Utrzymujące się pozytywne wskaźniki dla obszaru CSR dotyczą już nie tylko koncernów i dużych firm, ale również tych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W porównaniu z raportem „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre Praktyki” z poprzedniej edycji eksperci zaobserwowali wzrost na poziomie 30 procent wśród firm zgłoszonych, jak i wśród liczby prowadzonych przez nie dobrych praktyk. Publikacja raportu dotyczącego odpowiedzialnego biznesu w Polsce i dobrych praktyk za rok 2019 planowana jest w kwietniu. W 18. edycji zestawienia może potwierdzić się tendencja wzrostowa w całym obszarze CSR. W 2014 roku w raporcie ujęto 684 dobre praktyki firm, w 2015 roku 813, w 2016 roku 880, w 2017 roku 1190, w 2018 roku było już ich 1549.

W obowiązujące trendy wpisywał się prowadzony od 2009 do końca 2019 roku projekt Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie pod nazwą Respect Index, prezentujący jako pierwszy w Europie Środkowej wskaźniki spółek zarządzanych w sposób odpowiedzialny i zrównoważony.

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Agnieszka - niezalogowany 2020-03-03 15:07:21

    Cześć! Nazywam się Agnieszka, mam 23 lata. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - http://loveto.one/agnieszka96

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do