Reklama

Rower miejski powraca po majówce

06/05/2020 21:46

Od 6 maja systemy miejskich rowerów będą mogły znów funkcjonować. Ich użytkownicy powinni stosować zwiększone środki bezpieczeństwa i w razie potrzeby samodzielnie dezynfekować powierzchnie narażone na kontakt. Potrzebna jest długoterminowa strategia wykorzystania rowerów miejskich jako środka zwiększającego dostępność i bezpieczeństwo transportu w miastach.

Do 5 maja ma obowiązywać zakaz korzystania z rowerów miejskich, który został wprowadzony
1 kwietnia – wynika projektu rozporządzenia opublikowanego pod koniec kwietnia przez Ministerstwo Zdrowia.

Zakaz ten wprowadzono w ramach licznych obostrzeń w związku z sytuacją epidemiczną w kraju. Polska wyróżniła się w ten sposób na minus, bo praktycznie w żadnym innym kraju w Europie nie zastosowano takiego rozwiązania. – Dobrze, że wycofujemy się z tego obostrzenia, chociaż szkoda, że tak późno – komentuje Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dostępne dane na temat wykorzystania współdzielonych środków transportu m.in. z Berlina wskazują, że rower miejski jako jedyny odnotował wzrost w okresie pandemii kosztem m.in. transportu publicznego, gdzie spadki przewozów wyniosły nawet ponad 90% w ujęciu rok do roku. – W miastach europejskich nie wstrzymano ruchu tramwajów, metra czy autobusów, nie mówiąc o hulajnogach czy współdzielonych samochodach. Utrzymywanie zakazu przy stopniowym odmrażaniu gospodarki stanowiłoby ograniczenie dla wielu osób chcących dojechać do pracy.

– Zniesienie zakazu korzystania z roweru miejskiego jest konieczne przy zachowaniu obostrzeń dotyczących dostępności miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej. Dzięki rowerowi w innych współdzielonych pojazdach zrobi się luźniej, a tym samym bezpieczniej – podkreśla Furgalski. Chociaż operatorzy systemów rowerów miejskich będą regularnie dezynfekować jednoślady, to ich użytkownicy powinni stosować dodatkowe środki ostrożności, w tym znane już ze sklepów płyny do dezynfekcji oraz rękawiczki. Jazda rowerem prywatnym czy miejskich powinna oczywiście odbywać się w maseczce.

Dalsze zwlekanie z odblokowaniem działalności systemów rowerowych zwiększyłoby straty wynikające z masowego przesiadania się do samochodów prywatnych. To z kolei miałoby negatywne konsekwencje w postaci smogu transportowego i korków. Dlatego potrzebne jest systematyczne i długofalowe podejście do systemów rowerów miejskich jako istotnego elementu transportu w mieście. Rowery miejskie są dla mieszkańców alternatywnym i ekologicznym środkiem transportu, który rozwiązuje przy okazji problem tzw. ostatniej mili stanowiąc uzupełnienie siatki transportu publicznego organizowanego przez samorząd. Jazda rowerem poprawia także kondycję fizyczną a to – jak podkreślają wirusolodzy – zwiększa odporność  na różnego rodzaju infekcje. Przy zachowaniu odpowiednich warunków sanitarnych oraz świadomości i odpowiedzialności użytkowników, rower miejski nie tylko nie stanowi zagrożenia, ale wręcz zmniejsza ryzyko zakażenia.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do