Reklama

Jesienią i zimą wrocławskie przedszkolaki i uczniowie klas 1-3 uczą się savoir-vivre’u wobec osób ze szczególnymi potrzebami

Redaktorzy
13/12/2022 13:35

Jesienią i zimą wrocławskie przedszkolaki i uczniowie klas 1-3 uczą się savoir-vivre’u wobec osób ze szczególnymi potrzebami! Warsztaty „Wchodzę w rolę” Fundacja „Potrafię Pomóc” prowadzi już od pięciu lat, ale w tym roku po raz pierwszy dzieci poznawały te zasady „w terenie”. W grudniu część zajęć odbywa się w zajezdni tramwajowej MPK Wrocław.

W jaki sposób wspierać i jak zachowywać się w komunikacji miejskiej wobec osób ze szczególnymi potrzebami? Jak podróż autobusem czy tramwajem wygląda, kiedy samemu jest się osobą z niepełnosprawnością? Jesienią i zimą „starszaki” z przedszkoli we Wrocławiu i uczniowie klas 1-3 z wrocławskich szkół uczą się savoir-vivre-u wobec osób ze szczególnymi potrzebami. Zajęcia odbywają się w ramach warsztatów „Wchodzę w rolę”, które Fundacja „Potrafię Pomóc” organizuje już od pięciu lat. W tym roku po raz pierwszy część dzieci zasady savoir-vivre’u poznaje nie tylko w szkolnej czy przedszkolnej sali, ale też „w terenie”. W grudniu dwie tury warsztatów odbywają się we w Zajezdni Tramwajowej „Borek” przy ul. Powstańców Śląskich.

Celem warsztatów „Wchodzę w rolę” jest ukazanie dzieciom w wieku przedszkolnym i szkolnym świata z perspektywy ich rówieśników z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Uczestnicy zajęć nie tylko dowiadują się, jak i kiedy pomagać oraz czego robić nie należy, ale też samodzielnie wcielają się w role osób z niepełnosprawnościami i „na własnej skórze” doświadczają trudności, z którymi stykają się ich rówieśnicy. Podczas warsztatów dzieci mogą przećwiczyć m.in. poruszanie się na wózku, chodzenie o kulach lub przy użyciu specjalnych gogli zobaczyć świat, tak jak go widzą osoby z różnymi wadami wzroku. Terapeuci podczas warsztatów wykorzystują specjalistyczny sprzęt, m.in. wózki, kule, laski, gogle, balkoniki, słuchawki wygłuszające otoczenie czy bandaże służące np. do obwiązywania i wyłączania jednej kończyny, tak, aby uczestnicy spróbowali przemieszczać się jak osoba z taką niepełnosprawnością ruchową.

„Największą trudność sprawiał dzieciom wjazd do pojazdu MPK na wózku po specjalnej rampie. Jak mówiły - nie zdawały sobie sprawy, że to takie trudne. Najbardziej zaciekawiły je natomiast napisy w alfabecie Braille’a. Kiedy pokazałam im, gdzie takie napisy można znaleźć w pojeździe MPK, próbowały wyczuć pod palcami kropki, „odczytać” napis. Chętnie testowały też gogle, które imitują różne niepełnosprawności wzroku” – opowiada prowadząca warsztaty terapeutka zajęciowa z Fundacji „Potrafię Pomóc” - Agata Golanowska.

Tegoroczne warsztaty „Wchodzę w rolę” rozpoczęły się pod koniec października, zakończą się – pod koniec grudnia. Weźmie w nich udział około 2000 dzieci, w tym – ponad setka odwiedzi zajezdnię MPK. Warsztaty są bezpłatne dzięki współfinansowaniu ze środków PFRON będących w dyspozycji Urzędu Miasta Wrocławia – Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i są realizowane w ramach projektu “Wrocław bez Barier”. Nabór do tegorocznej edycji warsztatów jest już zamknięty, ale prawdopodobnie kolejna szansa udziału pojawi się w przyszłym roku.

Wyjątkowe zajęcia dla dzieci „w terenie”,  w Zajezdni „Borek”, to wynik dobrej dotychczasowej współpracy Fundacji „Potrafię Pomóc” z MPK Wrocław. W pierwszej połowie roku terapeuci i wolontariusze związani z Instytutem Dostępności Fundacji „Potrafię Pomóc” przeszkolili kierowców i motorniczych, w sumie około 100 osób, z pomocy i obsługi pasażerów ze szczególnymi potrzebami – z niepełnosprawnościami, ale też seniorów czy rodziców z dzieckiem w wózku. Teraz przeszkoleni pracownicy MPK szkolą swoich kolegów, a w zajezdni pomagają Fundacji prowadzić warsztaty dla dzieci.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do