Reklama

WALKA Z NIEUCZCIWĄ KONKURENCJA

17/03/2017 16:47

W dniach od 13 do 17 marca 2017 r. insp. z Legnickiego Oddziału WITD we Wrocławiu dysponowali jedyną w Polsce automatyczną Mobilną Linią Diagnostyczną.

Umożliwia ona przeprowadzanie bardzo dokładnych badań stanu technicznego pojazdów, zarówno osobowych, ciężarowych, jak i autobusów.

Mając na uwadze wskazany wyżej okres używania MLD, nasuwa się wniosek, iż najwięcej usterek i nieprawidłowości stwierdzono, przy kontroli pojazdów przeznaczonych do przewozu rzeczy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Niesprawne oświetlenie, niedziałające sygnały dźwiękowe, uszkodzone lusterka zewnętrzne, wycieki płynów eksploatacyjnych, luzy w układzie zawieszenia, niesprawne układy hamulcowe, to tylko niektóre ze stwierdzanych usterek.

Dnia 15 marca prowadzono działania kontrolne na terenie Legnicy. Zatrzymany do kontroli pojazd o dmc do 3,5 tony przewożący betonowe materiały budowalne. W wyniku pierwszych czynności kontrolnych okazało się, iż termin ważności badania technicznego pojazdu upłynął w styczniu 2017 r. Po zważaniu pojazdu stwierdzono, iż jego rzeczywista masa całkowita wynosi 8100 kg, przekraczając dopuszczalną o ponad 130 procent.

Kolejny samochód ciężarowy o dmc do 3,5 tony przewoził gaz palny w sztukach przesyłki, jego rzeczywista masa całkowita wynosiła  4400 kg. Tylne wymagane oznakowanie pojazdu nie spełniało wymagań dla pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne.

Następny pojazd, z ładunkiem o minimalnej wadze z dużą skrzynią ładunkową, zamiata 3,5 tony ważył 4040 kg, jego kierowca z oburzeniem i pretensjami do kontrolującego stwierdził, że w przyszłości będzie musiał jeździć na „pusto”, żeby nie mieć problemów z ITD. Wyniki ważenia oraz niewielka ilość ładunku dały uzasadnione podejrzenie, iż w tym przypadku nawet jazda bez ładunku wykazałaby przekroczenie dmc pojazdu.

Kolejnym przeładowanym pojazdem kierował mężczyzna, u którego już wcześnie stwierdzono podobne naruszenie. Tym razem waga pojazdu wynosiła o około 1,5 tony więcej niż dopuszczalna.


Tylko w tym dniu zatrzymano 9 pojazdów do 3,5 tony, w przypadku których zatrzymano 7 dowodów rejestracyjnych za zły stan techniczny. W 7 pojazdach stwierdzono przekroczenie ich dopuszczalnej masy całkowitej.


Opisane sytuacje nie są odosobnionymi. Decydując się na zakup pojazdu o dmc do 3,5 tony wielu z przedsiębiorców ma na uwadze to, iż do kierowania takim pojazdem wystarczy prawo jazdy kat. „B”, a co za tym idzie kierowca nie musi odbyć kwalifikacji wstępnej czy szkolenia okresowego wymaganego w przypadku kategorii „C” prawa jazdy. W przypadku takich pojazdów nie ma obowiązku uiszczania opłat za przejazd po odcinkach płatnych, ponieważ dotyczy on pojazdów o dmc powyżej 3,5 t. Kierowcy zwolnieni są z obowiązku użytkowania tachografu oraz stosowania się do przepisów związanych z czasem jazdy przerw i odpoczynku.  Oczywiście takie sytuacje są dopuszczalne, ale tylko wówczas gdy nie zostaną złamane przepisy ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. W innym przypadku stanowi to naruszenie zasad uczciwej konkurencji, z czym, jak można zauważyć, mamy coraz częściej do czynienia. Zły stan techniczny tych pojazdów nie jest przypadkowy, z reguły wynika ze złej ich eksploatacji, do której należy miedzy innymi ich przeładowywanie, o czym świadczą wyniki kontroli tylko z jednego dnia pracy MLD.

Powyższe nieprawidłowości mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przeładowany pojazd, niedostosowany do dużych obciążeń ma wydłużoną drogę hamowania. Dodajmy do tego jeszcze niesprawny układa hamulcowy lub kierowniczy, i o tragedię na drodze nie trudno.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami na kierowców zatrzymanych do kontroli pojazdów nałożono mandaty karne. Przeładowane pojazdy do czasu częściowego rozładunku nie zostały dopuszczone do dalszego ruchu. 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do