Wrocław rozpoczyna kolejną dużą inwestycję komunikacyjną. W nocy z piątku na sobotę (14–15 listopada) rozpoczną się prace przy budowie trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Swojczyce. Projekt wart prawie 140 milionów złotych zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021–2027.
Co powstanie w ramach inwestycji?
Nowa trasa przedłuży istniejącą linię tramwajową z Sępolna o blisko 2 kilometry w kierunku Swojczyc. W ramach prac powstanie nowe torowisko, zielona pętla tramwajowa, a dotychczasowa pętla na Sępolnie zostanie całkowicie przebudowana.
Jak podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, to jedna z największych miejskich inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat:
– Powstanie kilkanaście nowych przystanków, nowa stacja prostownikowa oraz wydzielony korytarz, którym będą poruszać się tramwaje i autobusy. Wprowadzamy też rozwiązania przyjazne środowisku – zieleń, retencję wody, ekologiczne materiały – wymienia prezydent.
Zielona pętla i ekoinfrastruktura
TAT na Swojczyce to nie tylko nowa trasa tramwajowa, ale też inwestycja w zieleń i jakość przestrzeni publicznej.
Na nowej pętli na Swojczycach posadzonych zostanie około 380 drzew – w tym klony, lipy, sosny i topole – oraz dziesiątki tysięcy krzewów.
Drzewa, które rosną nad infrastrukturą podziemną, trafią do specjalnych modułów antykompresyjnych z systemem napowietrzania i nawadniania.
Na przystankach pojawią się zielone dachy wiat pokryte rozchodnikami, elementy retencji oraz muldy chłonne, które pomogą w gospodarowaniu wodami opadowymi.
Drogi, ścieżki i nowe oświetlenie
Przebudowany zostanie duży odcinek ul. Swojczyckiej oraz fragment ul. Mickiewicza – od pętli tramwajowej do nowych mostów Chrobrego. W planie jest także łącznik z ul. Marca Polo na wysokości ul. Mydlanej oraz modernizacja siedmiu skrzyżowań.
Łącznie powstanie:
ok. 1,8 km nowych jezdni,
2,7 km dróg rowerowych,
6 km nowych chodników,
parking Park&Ride na 166 samochodów (z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami i aut elektrycznych),
parkingi rowerowe oraz 380 nowych latarni.
Dodatkowo wykonanych zostanie kilka kilometrów sieci wodociągowej (z przewiertem pod kanałami Odry) oraz przebudowana zostanie infrastruktura energetyczna, gazowa i telekomunikacyjna.
Kiedy pojedzie pierwszy tramwaj?
Zakończenie inwestycji planowane jest na jesień 2027 roku. Wtedy tramwaj z Sępolna po raz pierwszy dojedzie aż na Swojczyce.
– To ogromne przedsięwzięcie, które całkowicie zmieni układ komunikacyjny w tej części miasta. Przebudujemy nie tylko torowisko, ale też całą sieć podziemną, co niestety będzie wiązało się z utrudnieniami w ruchu – mówi Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji.
Zmiany w organizacji ruchu i komunikacji
Od soboty, 15 listopada, ulica Swojczycka stanie się jednokierunkowa – ruch będzie możliwy tylko w stronę Strachocina, Wojnowa, Kowal i wyjazdu z Wrocławia. Objazd w kierunku centrum zostanie poprowadzony ulicami Miłoszycką i Mydlaną. Na kluczowych skrzyżowaniach pojawi się tymczasowa sygnalizacja świetlna.
Na Swojczycach obowiązywać będą zakazy zatrzymywania się, a przez osiedle Olimpia Port kursować zacznie nowa linia autobusowa 715, łącząca pętlę Sępolno z rondem nad Czarną Wodą. Autobusy będą kursować co 10 minut w dni robocze i co 20 minut w weekendy.
Zmieni się również trasa linii 315, która pojedzie pętlą przez Swojczycką, Miłoszycką i Mydlaną, a następnie wróci na swoją stałą trasę w kierunku pl. Grunwaldzkiego.
Szczegółowy rozkład jazdy zostanie opublikowany w przyszłym tygodniu.
Rusza budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie