
Z roku na rok rośnie znaczenie sieci dyskontów. Ich wartościowy udział w rynku dystrybucji żywności wynosi obecnie ponad 26 proc. Analiza gęstości sieci dyskontów wskazuje jednak na duże zróżnicowanie w zakresie ich docierania do konsumentów.
Duże różnice na rynkach lokalnych, np. pod względem dostępności
sklepów sieciowych w porównaniu ze sklepami tradycyjnymi,
konkurencyjność kanałów, zamożność mieszkańców, oznaczają, iż w ramach
prac nad optymalizacją swojej sieci dystrybucji, producenci, jak również
sieci handlowe, z powodzeniem mogą docierać do swojego klienta (zarówno
B2B, jak i B2C) uwzględniając specyfikę rynku lokalnego.
Mapa
prezentuje wyniki analizy rynku dyskontów. Na mapie kolorem ciemnoszarym
oznaczone są województwa, w których na jeden sklepu dyskontowy przypada
największa liczba mieszkańców, z kolei kolorem jasnoszarym zaznaczone
są województwa o najniższej liczbie mieszkańców na jeden dyskont. Mapa
ilustruje istotne dysproporcje w nasyceniu poszczególnych województw
dyskontami. Na tzw. ścianie wschodniej na jeden sklep w tym kanale
przypada około 20 tys. mieszkańców, podczas gdy w zachodniej części
kraju rynek jest zdecydowanie bardziej konkurencyjny i na jeden sklep w
analizowanym kanale przypada mniej niż 9 tys. mieszkańców.
Wykresy
na mapach pokazują liczbę dyskontów w województwach w podziale na
Biedronkę, Lidl i pozostałe sieci dyskontów. Tu również widoczne jest
duże zróżnicowanie w udziałach poszczególnych sieci na poziomie
województw. Na zachodzie kraju konsument ma do wyboru kilka sieci
dyskontowych, natomiast na wschodzie w zasadzie tylko dwie, z silną
pozycja Biedronki.
Do pobrania
[Mapa] Regionalne różnice w konkurencyjności dyskontów
Informacje o badaniu
Dane
prezentowane na mapie pochodzą z analizy lokalnej konkurencyjności
dyskontów w Polsce prowadzonego przez dział Customer Analytics &
Sales Strategies instytutu GfK Polonia, który zajmuje się kompleksową
analizą optymalizacji dystrybucji oraz oceną poszczególnych lokalizacji
handlowych. W analizie uwzględniono dane z bazy sklepów sieciowych GfK
Polonia.
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do
swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne
metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą
wiedzę o ich klientach
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie