Ograniczenie nieuczciwych praktyk związanych z usługami o podwyższonej opłacie (dotyczy to najczęściej drogich sms-ów) – to m.in. zakłada przyjęta przez Sejm nowelizacja prawa telekomunikacyjnego.
Sejm przegłosował tę nowelizację w czwartek. Nowe przepisy mają chronić
abonentów firm komórkowych przed nieuczciwymi praktykami związanymi z
sms-ami premium rate (o podwyższonej opłacie) i innymi niechcianymi
usługami, ale także zapewnić im kompleksową ochronę konsumencką, większe
prawa niż dotychczas oraz wyposażyć regulatora rynku
telekomunikacyjnego w dodatkowe, skuteczne narzędzia.
Najważniejsze, wprowadzone przez tę nowelizację zmiany to m.in.:
•
Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z
usługi smsów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – to do jakiej kwoty
(progu). W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm.
Zgodnie z nowelizacją jeśli abonent nie określi żadnego progu, progiem
domyślnym będzie 35 zł,
• Przekroczenie progu zaskutkuje
koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną
blokadą połączeń na numery Premium. Obecnie blokada jest uruchamiana
dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia
jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu,
•
Nowe przepisy mają zwiększyć świadomość abonentów co do charakteru
usługi, którą zamawiają. Abonent będzie musiał wyrazić zgodę na
świadczenie usług bezpośrednio przed rozpoczęciem korzystania z nich, co
zwiększy jego świadomość co do charakteru usługi, którą zamawia – np.
świadczenie cyklicznej, powtarzalnej usługi SMS Premium (np. dowcip
dnia),
• Wprowadzenie możliwości blokowania połączeń nawet w
przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę głównie dzieci przed
nieprzeznaczonymi dla nich treściami,
• Zobowiązanie dostawcy
tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku
telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy, gdzie kierować
reklamację,
• Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.
Nowe
przepisy mają też uporządkować rejestr usług o podwyższonej opłacie
(prowadzony przez Urząd Komunikacji Elektronicznej - regulatora rynku
telekomunikacyjnego), dzięki czemu firmy, które je świadczą, będą
poddane surowszym rygorom niż dotąd. UKE będzie też wyposażony w nowe,
skuteczniejsze narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami firm
świadczących usługi komórkowe o podwyższonej opłacie (czyli m.in. drogie
sms-y).
Będzie mógł np. zakazać takiej firmie dalszego świadczenie tych usług lub wprowadzić kary za
za brak blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.
Poprawione
zostały także te zapisy prawa telekomunikacyjnego, które odnosiły się
do obowiązków operatorów względem abonentów. Nowe przepisy mają zapewnić
abonentom taką samą ochronę, jaka dzisiaj wynika z przepisów ustawy o
prawach konsumenta.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie