Reklama

Nowy wzór deklaracji śmieciowej

25/04/2016 11:12

Od 1 maja 2016 roku we Wrocławiu będzie obowiązywać nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, popularnie zwanej deklaracją śmieciową. Zmiana wzoru wynika ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ustawie śmieciowej), która m.in. dokładnie określiła podmioty, jakie mają być wskazane w dokumencie, zdefiniowała nowy typ nieruchomości, który musi być ujęty w deklaracji oraz ograniczyła czas obowiązywania poprzedniego wzoru. W związku z tym wszystkie miasta i gminy w Polsce wprowadzają podobne zmiany, by dostosować przepisy lokalne do zapisów ustawowych.

Uchwalony pod koniec lutego przez Radę Miejską Wrocławia  nowy formularz będzie obowiązywać od 1 maja, co oznacza, że składając deklarację do 30 kwietnia włącznie posługujemy się starym  wzorem, natomiast od 1 maja wypełniamy już  nowy dokument. 

Nowy  wzór formularza nie oznacza jednak, że do złożenia deklaracji zobowiązani będą wszyscy płatnicy. Deklarację  - jak do tej pory – zobowiązane są złożyć te osoby, w których sytuacji zaszły zmiany, które wpływają na płacenie podatku śmieciowego. Deklarację muszą więc złożyć Ci, u których powstał lub ustał obowiązek wnoszenia opłaty (wyprowadzka, nowe mieszkanie), zmieniła się jej wielkość (zmiana liczby mieszkańców, zmiana sposobu zbierania śmieci itp.) oraz Ci, którzy składają dokument z informacją o zmianie danych identyfikacyjnych. Pozostałe osoby nie muszą składać nowego dokumentu i płacą podatek śmieciowy w oparciu o złożony wcześniej dokument.


Nowy formularz został stworzony nie tylko na podstawie nowych przepisów, ale także w oparciu o dotychczasowe doświadczenia i uwagi mieszkańców. Do nowego  wzoru wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym, precyzującym i wyjaśniającym poszczególne części deklaracji, tak, by ułatwić jego wypełnianie, a także wprowadzono dwa załączniki – „O” Obliczanie wysokości opłaty dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym oraz „W” Wykaz podatników opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które mają ułatwić obliczanie opłaty w przypadku zabudowy wielorodzinnej.


Nie zmieniają się zasady składania deklaracji, ale zmianie ulega jedynie formularz.


http://ekosystem.wroc.pl/2016/04/06/od-1-maja-obowiazywac-bedzie-nowy-wzor-deklaracji-o-wysokosci-oplaty-za-gospodarowanie-odpadami-komunalnymi/



Informacje techniczne:


Obowiązujący od 1 maja  wzór składa się z części od A do H, które wypełnia składający deklarację oraz części I, na adnotacje organu podatkowego (obowiązki te pełni spółka Ekosystem).

Część A formularza dotyczy CELU ZŁOŻENIA DEKLARACJI. Może być to złożenie deklaracji (kwadrat nr 1.), gdy powstał lub ustał obowiązek uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami związany np. z przeprowadzką, lub gdy zaszły zmiany wpływające na wysokość opłaty (zmiana liczby mieszkańców czy powierzchni lokalu). Korektę deklaracji (kwadrat nr 2) zaznacza się, gdy korygujemy błędnie podane dane w poprzednim formularzu. Zmianę danych (kwadrat nr 3) wskazujemy się w przypadku zmiany danych identyfikacyjnych, następnie należy wypełnić część C i pozostałe części, w których znajdują się dane, które należy zaktualizować.

Część B deklaracji dotyczy DATY POWSTANIA OBOWIĄZKU ZŁOŻENIA DEKLARACJI. W tej części wpisujemy rok, miesiąc i dzień, w którym powstał lub zmienił się obowiązek uiszczania opłaty, mowa tu m.in. o dacie się pierwszego mieszkańca, powstania opłaty, zmiany powierzchni domu (po rozbudowie) itp.

W części C precyzujemy DANE podmiotu SKŁADAJĄCEGO DEKLARACJĘ. Poprzez zaznaczenie odpowiednich kwadratów wskazujemy, czy deklarację składa właściciel czy zarządca nieruchomości i jaki ma tytuł prawny oraz podajemy dane identyfikacyjne osób prawnych lub jednostek organizacyjnych zarządzających nieruchomością, dla której składana jest deklaracja.

W części D należy określić DANE NIERUCHOMOŚCI, zaznaczając odpowiednie kwadraty i wskazując w ten sposób, czy jest to nieruchomość (budynek) zamieszkiwana, w części zamieszkiwana, zabudowana budynkiem wielolokalowym itp. Należy też wskazać w kolejnych rubrykach dane identyfikacyjne nieruchomości (adres, numer domu).

Część E służy wyliczeniu i wskazaniu OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI. W części tej, odpowiednio do stanu faktycznego, wskazujemy czy budynek obejmuje do 4 lokali (mieszkań) czy więcej oraz wybieramy podstawę ustalenia opłaty i sposób zbierania odpadów (selektywny lub nieselektywny). Tutaj wpisujemy także liczbę mieszkańców, powierzchnię lokalu czy liczbę pojemników (w nieruchomości niezamieszkałej, np. firmie lub szkole).

Część F to jedna rubryka, w której wskazujemy wyliczoną WYSOKOŚĆ NALEŻNEJ OPŁATY, część G to INFORMACJA O ZAŁĄCZNIKACH. Miejsce na podpis znajduje się w rubryce H.

Każda część i rubryka deklaracji jest dodatkowo opisana, w taki sposób, by ułatwić mieszkańcom i innym podmiotom składającym deklarację jej wypełnienie.

Pomoc w wypełnieniu deklaracji można też otrzymać w Biurze Obsługi Klienta i korzystając z infolinii spółki oraz korzystając z programu do wypełniania deklaracji umieszczonego na stronie.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do