
Czy na własnej działce można usunąć każde drzewo bez względu na grubość pnia, czy gmina może zakazać wycinki? Resort środowiska przygotował kompendium wiedzy na temat nowych przepisów dotyczących usuwania drzew i krzewów.
W obszernym artykule opublikowanym na stronie ministerstwa środowiska
szczegółowo omówiono najważniejsze zmiany, jakie wprowadziła
obowiązująca od 1 stycznia br. ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o
zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach (Dz. U. Poz.
2249). W publikacji zaprezentowano też odpowiedzi na najczęstsze pytania
dotyczące nowej procedury usuwania drzew i krzewów na własnej działce.
Wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia na usuwanie drzew i krzewów
Nowelizacja wpływa na obowiązujący dotąd katalog wyjątków od obowiązku uzyskiwania zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów.
Od 1 stycznia br. zezwolenie to nie jest już wymagane także w przypadku
drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność
osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem
działalności gospodarczej. Oba warunki (własność nieruchomości
przysługująca osobie fizycznej i określony cel usunięcia) muszą zostać
spełnione jednocześnie, żeby usunięcie mogło nastąpić bez kontroli
administracyjnej. Podkreślić także należy, że ich spełnienie wystarcza
do usunięcia drzewa lub krzewu bez zezwolenia i w takiej sytuacji nie
jest wymagane spełnienie dodatkowych przesłanek z innych punktów art.
83f ust. 1 ustawy, takich jak obwód drzewa na wysokości 130 cm wynoszący
nie więcej niż 100 cm (w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca
zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii
akacjowej oraz platanu klonolistnego) albo 50 cm (w przypadku
pozostałych gatunków drzew).
Od 1 stycznia br. zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów nie jest także
wymagane w przypadku usuwania drzew i krzewów w celu przywrócenia
gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego. Także w tym przypadku
spełnienie warunków braku użytkowania rolniczego gruntu, na którym
rośnie drzewo albo krzew i określonego celu usunięcia wystarcza do
usunięcia drzewa i krzewu bez zezwolenia.
Z ww. dniem zwiększeniu uległa także liczba przypadków, w których drzewa
mogą być usuwane bez zezwolenia, ponieważ wzrosły obwody drzew, których
usunięcie nie wymaga wystąpienia z wnioskiem o taką zgodę. Przypomnieć
należy, że do końca ubiegłego roku zezwolenie nie było wymagane w
przypadku usuwania drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie
przekraczał 35 cm (w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego,
klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz
platanu klonolistnego) albo 25 cm (w przypadku pozostałych gatunków
drzew). Po zmianie wartości te są większe, ponieważ wynoszą,
odpowiednio, 100 cm i 50 cm. Co także istotne, dotyczą one obwodów drzew
nie na wysokości 5 cm, lecz 130 cm.
Ważne zmiany nastąpiły też w przypadku sposobu kwalifikowania usunięcia
krzewów jako wymagającego uzyskania zezwolenia. Do końca 2016 r.
zezwolenia nie wymagało usunięcie krzewów, których wiek nie przekraczał
10 lat, a od bieżącego roku zezwolenie takie nie jest potrzebne w
przypadku usuwania krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o
powierzchni do 25 m2.
W końcu, nowe przepisy umożliwiają wprowadzanie kolejnych wyjątków od
obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów przez radę
gminy. Nowy ust. 1a w art. 83f ustawy stanowi, że rada gminy może, w
drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, określić w sposób
generalny (np. wskazując gatunki drzew i krzewów, ich wiek, cechy
nieruchomości, na której rosną drzewa i krzewy) inne przypadki, w
których ww. obowiązku nie ma.
Uwaga! Wskazując ww. dwa nowe, dwa zmienione oraz potencjalne wyjątki od
zasady uzyskiwania zezwolenia na usuniecie drzew i krzewów należy
przypomnieć, że brak objęcia danej sytuacji obowiązkiem uzyskania
zezwolenia, o którym mowa w art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody,
nie oznacza braku jakichkolwiek ograniczeń w usuwaniu drzew i krzewów.
Może się bowiem zdarzyć, że konkretne drzewa i krzewy objęte są
specjalną ochroną wynikającą z ustawy o ochronie przyrody albo z innych
ustaw. Przykładowo, jeżeli drzewo jest pomnikiem przyrody, nie można
takiego drzewa usunąć dopóki obowiązuje uchwała rady gminy obejmująca to
drzewo tą formą ochrony przyrody (uchwała zawiera zakazy dotyczące
pomnika, m. in. zakaz niszczenia pomnika).
W parkach krajobrazowych i na obszarach chronionego krajobrazu może
obowiązywać, o ile wynika to z uchwały sejmiku województwa tworzącej
park albo obszar, zakaz likwidowania i niszczenia zadrzewień
śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli działania te nie wynikają
z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej lub zapewnienia bezpieczeństwa
ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów
lub naprawy urządzeń wodnych. Podobnie, objęcie zieleni ochroną
konserwatorską, o której mowa w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami, może oznaczać, że określone działania jej dotyczące wymagały
będą zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Natomiast jeżeli
usuwanie konkretnego drzewa lub krzewu będzie wiązało się z zabronionym
oddziaływaniem na chronione gatunki roślin, zwierząt albo grzybów,
należy uzyskać zezwolenie na działania dotyczące tych gatunków, które
wydaje regionalny dyrektor ochrony środowiska albo Generalny Dyrektor
Ochrony Środowiska.
Nowe reguły dotyczące opłat za usuwanie drzew i krzewów
Zmienione przez nowelizację z dnia 16 grudnia 2016 r. przepisy
przewidują dużo prostszy sposób ustalania opłaty za usunięcie drzew i
krzewów, bez konieczności stosowania współczynników różnicujących opłatę
w zależności od miejsca, w którym rośnie usuwane drzewo i krzew, a
także bez stosowania niezwykle zróżnicowanych dotąd stawek opłaty.
Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia br. opłatę za usunięcie
drzewa ustala się mnożąc liczbę cm obwodu pnia drzewa mierzonego na
wysokości 130 cm i stawkę opłaty, a opłatę za usunięcie krzewu - mnożąc
liczbę metrów kwadratowych powierzchni gruntu pokrytej usuwanymi
krzewami i stawkę opłaty. Stawki opłaty będą wynikać z uchwały rady
gminy, a zatem będą ustalane na poziomie lokalnym i dostosowane do
warunków miejscowych i polityki danej gminy w zakresie ochrony drzew i
krzewów. Co istotne, ww. stawki nie będą mogły być wyższe niż 500 zł za 1
cm obwodu usuwanego drzewa oraz 200 zł za 1 m2 usuwanych krzewów.
Zwiększona została także liczba przypadków, w których opłaty za
usunięcie drzew i krzewów nie trzeba uiszczać. Zgodnie z nowymi
regulacjami, nie nalicza się opłat za usunięcie drzew, których obwód
pnia mierzony na wysokości 130 cm nie przekracza 120 cm (w przypadku
topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu
srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego) oraz 80 cm
(w przypadku pozostałych gatunków drzew), jeżeli to usunięcie dokonywane
jest w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania innego
niż rolnicze, zgodnego z przeznaczeniem terenu, określonym w miejscowym
planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu.
Przypomnieć należy, że dotychczasowe przepisy zwalniały z takiego
obowiązku usunięcie drzew o mniejszych obwodach - odpowiednio 75 cm i 50
cm. Zgodnie z nowymi regulacjami, nie nalicza się także opłat za
usunięcie krzewu lub krzewów rosnących w skupiskach, pokrywających grunt
o powierzchni do 50 m2, w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do
użytkowania innego niż rolnicze, zgodnego z przeznaczeniem terenu,
określonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub
decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (dotychczas
zwolnione z obowiązku opłatowego było usuwanie krzewów, których wiek nie
przekraczał 25 lat). Co istotne także, rada gminy będzie też mogła, w
ramach dostosowania regulacji dotyczących drzew i krzewów do lokalnych
wymogów, wskazać inne niż ustawowe przypadki, w których opłata nie
będzie pobierana.
Nowa wysokość kary za usunięcie drzew i krzewów bez zezwolenia
Nowe przepisy przesądzają, że administracyjna kara pieniężna za
usuniecie drzewa i krzewu niezgodnie z przepisami wynosi równowartość
opłaty za usunięcie drzewa i krzewu, w przypadku, kiedy takie usunięcie
było zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty. Ustawodawca zmniejszył
więc w takich sytuacjach wysokość potencjalnej kary z dwukrotności
opłaty do jednokrotności opłaty, uznając że kara w wysokości
jednokrotności opłaty będzie miała wystarczająco silne działanie
odstraszające od nielegalnego usuwania drzew i krzewów.
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące wycinki drzew i krzewów
PYTANIE
Czy osoby fizyczne mogą usunąć każde drzewo ze swojej
nieruchomości, czy tylko drzewo, którego obwód na wysokości 130 cm nie
przekracza 100 cm (w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego,
klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz
platanu klonolistnego) albo 50 cm (w przypadku pozostałych gatunków
drzew)?
ODPOWIEDŹ
Osoby fizyczne, bez zezwolenia z art. 83 ust. 1 ustawy, mogą usunąć ze
swojej nieruchomości każde drzewo, bez względu na jego obwód, jeżeli
usunięcie to dokonywane jest na cele niezwiązane z prowadzeniem
działalności gospodarczej. Dodany przez nowelizację z dnia 16 grudnia
2016 r. wyjątek, zawarty w pkt. 3a art. 83f ust. 1, ma charakter
samodzielny, odrębny od wyjątku z pkt. 3 tego ustępu. Uwaga! Nawet
jeżeli usunięcie drzewa nie wymaga zezwolenia z art. 83 ust. 1 ustawy,
samo usunięcie może być niemożliwe albo utrudnione, jeżeli drzewo jest
objęte dodatkową ochroną, np. jest pomnikiem przyrody, zadrzewieniem
śródpolnym, przydrożnym i nadwodnym w parku krajobrazowym albo na
obszarze chronionego krajobrazu, jest objęte ochroną konserwatora
zabytków albo w zasięgu prac związanych z usuwaniem występują chronione
gatunki zwierząt, roślin albo grzybów. Możliwość usunięcia takiego
drzewa regulują odrębne przepisy.
PYTANIE
Czy uchwała rada gminy może przywrócić obowiązek uzyskiwanie zezwolenia na usunięcie drzewa przez osoby fizyczne?
ODPOWIEDŹ
Nie, wyjątek dotyczący usuwania drzew z nieruchomości należących do osób
fizycznych, na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności
gospodarczej, ma charakter ustawowy i nie może być wyeliminowany aktem
prawa miejscowego. Kompetencja rady gminy, o której mowa w nowym ust. 1a
art. 83f ustawy dotyczy jedynie wprowadzania kolejnych, nowych wyjątków
od obowiązku uzyskiwania zezwolenia na usunięcie drzewa.
PYTANIE
Czy uchwała rady gminy, o której mowa w art. 83f ust. 1 ustawy,
może znieść ograniczenia dotyczące usuwania pomników przyrody,
zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych w parku krajobrazowym
albo na obszarze chronionego krajobrazu, a także drzew objętych ochroną
konserwatora zabytków?
ODPOWIEDŹ
Nie. Uchwała, o której mowa, może wprowadzać jedynie dodatkowe wyjątki
od obowiązku uzyskiwania zezwolenia z art. 83 ust. 1 ustawy. Ochrona
pomnika przyrody wynika z uchwały rady gminy ustanawiającej dany pomnik i
może zostać usunięta w ściśle określonych przypadkach, poprzez zamianę
albo uchylenie takiej uchwały. Podobnie ochrona zadrzewień śródpolnych,
przydrożnych i nadwodnych, wynikająca z uchwały sejmiku województwa
ustanawiającej park krajobrazowy albo obszar chronionego krajobrazu może
zostać usunięta w ściśle określonych przypadkach, poprzez zamianę albo
uchylenie takiej uchwały (ustawa stanowi jednak, że zadrzewienia takie
można usuwać, jeżeli usunięcie takie wynika z potrzeby ochrony
przeciwpowodziowej lub zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub
wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń
wodnych). Z kolej ochrona określonej zieleni wynikająca z ustawy o
ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oznacza, że podejmowanie
działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia jej substancji wymaga
pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków (art. 36 ustawy o
ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).
PYTANIE
Czy rolnik jest osobą fizyczną i może usuwać drzewa i krzewy na podstawie nowego pkt. 3a w art. 83f ust. 1?
ODPOWIEDŹ
Zgodnie z nowym pkt. 3a w art. 83f ust. 1 ustawy zezwolenie na usuniecie
drzewa i krzewu nie jest wymagane w przypadku drzew lub krzewów, które
rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są
usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Oba warunki (własność nieruchomości należąca do osoby fizycznej i
określony cel usunięcia) należy spełnić łącznie.
Rolnicy są osobami fizycznymi, a zatem jeżeli są właścicielami działki,
na której rośnie usuwane drzewo/krzew, to pierwszy warunek można uznać
za spełniony.
Ponieważ działalność rolnicza jest kwalifikowana jako działalność
gospodarcza (odpowiada definicji działalności gospodarczej z ustawy o
swobodzie działalności gospodarczej), konieczne jest dokonywanie
indywidualnej oceny, czy drzewo/krzew są usuwane na cele niezwiązane z
prowadzeniem działalności gospodarczej (działalności rolniczej).
Przykładowo, usuniecie drzewa/krzewu w celu budowy domu nie jest
związane z prowadzeniem przez rolnika działalności gospodarczej
(działalności rolniczej). Natomiast usunięcie drzewa/krzewu pod budowę
stodoły, obory, kurnika albo budowę drogi dojazdowej do pola jest
związane z prowadzeniem przez rolnika działalności gospodarczej
(działalności rolniczej).
Jeżeli więc rolnik jest właścicielem nieruchomości i usuwa drzewo/krzew w
celu budowy domu, korzysta z ww. (pkt 3a) zwolnienia z obowiązku
uzyskania zezwolenia. Jeżeli natomiast rolnik jest właścicielem
nieruchomości i usuwa drzewo/krzew w celu budowy stodoły, nie korzysta z
ww. (pkt 3a) zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia.
Należy także zauważyć, że nowelizacja ustawy o ochronie przyrody z dnia
16 grudnia 2016 r. wprowadziła dodatkowe, niezależne od ww. (pkt 3a)
zwolnienie rolników z obowiązku uzyskiwania zezwolenia na usunięcie
drzewa/krzewu, jakim jest zwolnienie dotyczące drzew lub krzewów
usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania
rolniczego (pkt 3b w art. 83f ust. 1). Rolnik, który może wykazać, że
usuwa drzewa/krzewy w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do
użytkowania rolniczego, także nie musi występować o zezwolenie na ich
usunięcie.
PYTANIE
Czy rolnik, na podstawie nowego pkt. 3b w art. 83f ust. 1 ustawy, może usuwać wszystkie drzewa i krzewy z nieruchomości rolnej?
ODPOWIEDŹ
Nowy pkt 3b wskazuje, że zezwolenie nie jest wymagane w przypadku drzew
lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do
użytkowania rolniczego. Rolnik, bez względu na położenie nieruchomości,
gatunek oraz wymiary drzew, może więc je usunąć z gruntu rolnego w celu
wprowadzenia na ten grunt upraw rolnych. Jeżeli jednak drzewo jest
zadrzewieniem śródpolnym, przydrożnym albo nadwodnym znajdującym się w
parku krajobrazowym albo na obszarze chronionego krajobrazu, w których
obowiązuje zakaz usuwania takich zadrzewień, to nie może być usunięte.
Brak możliwości usunięcia dotyczy również tej części drzew pokrywających
całą działkę, które rosną bezpośrednio przy drodze lub wodzie (są
zadrzewieniem przydrożnym lub nadwodnym).
PYTANIE
Co należy rozumieć przez skupisko krzewów, o którym mowa w nowym brzmieniu art. 83f ust. 1 pkt 1 ustawy?
ODPOWIEDŹ
Przez skupisko należy rozumieć grupę roślin krzewiastych stykających się
pędami. Nowe brzmienie art. 83f ust. 1 pkt 1 ustawy, wskazujące, że
obowiązku uzyskania zezwolenia nie stosuje się do krzewu albo krzewów
rosnących w skupisku, o powierzchni do 25m2, oznacza że kontroli
administracyjnej podlega usuwanie krzewów, które mają powierzchnię
powyżej 25 m2. Jeżeli więc krzew albo skupisko krzewów rosnące na
nieruchomości mają np. 3 m2, 10 m2 albo 23 m2, to do usunięcia ich w
całości albo w części nie jest potrzebne zezwolenie. Dopiero
przekroczenie przez krzew albo skupisko krzewów (grupę krzewów
stykających się pędami) na nieruchomości ww. powierzchni 25 m2 wiąże
się z koniecznością uzyskania zezwolenia na usunięcie ich w całości albo
w części, o ile oczywiście działanie takie nie podpada pod inny wyjątek
wynikający z art. 83f ust. 1 (np. z pkt. 3a, który zwalnia z obowiązku
uzyskania zezwolenia usuwanie krzewów, które rosną na nieruchomościach
stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z
prowadzeniem działalności gospodarczej) albo uchwały rady gminy, o
której mowa w art. 83f ust. 1a (rada gminy może zwolnić z obowiązku
uzyskiwania zezwolenia np. usuwanie krzewów określonych gatunków,
krzewów o określonej powierzchni, krzewów rosnących na nieruchomościach o
określonych cechach).
PYTANIE
Zgodnie z nowym ust. 1a art. 83f, rada gminy może zwolnić z
obowiązku uzyskiwania zezwolenia także usuwanie drzew i krzewów na cele
związane albo niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. O
jakie przypadki chodzi?
ODPOWIEDŹ
Nowy pkt 3a w art. 83f ust. 1 wprowadza zwolnienie z obowiązku uzyskania
zezwolenia na usuniecie drzew i krzewów drzew lub krzewów, które rosną
na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane
na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Oznacza to
jednocześnie, że zezwolenie musi nadal być uzyskiwane, gdy nieruchomość
stanowi własność podmiotów innych niż osoby fizyczne, np. osób prawnych
lub jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym
ustawa przyznaje zdolność prawną albo osoby fizyczne usuwają drzewa na
cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Rada gminy może
jednak zwolnić takie podmioty z obowiązku uzyskania zezwolenia na
usunięcie drzewa, kierując się kryterium związku z prowadzeniem
działalności gospodarczej. Zwolnienie takie będzie mogło dotyczyć
usunięcia następującego w związku z prowadzeniem działalności
gospodarczej (np. wybudowania obiektu, w którym będzie prowadzona
działalność gospodarcza, takiego jak warsztat samochodowy, magazyn czy
sklep) lub w celu niezwiązanym z prowadzeniem działalności gospodarczej
(np. jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa zamierza usunąć drzewo w celu
wybudowania parkingu dla mieszkańców lub gdy urząd zamierza wybudować
szkołę).
PYTANIE
Czy stawka 500 zł jest stawką opłaty za usunięcie drzewa, czy stawką opłaty za 1 cm obwodu usuwanego drzewa?
ODPOWIEDŹ
Stawka 500 zł jest stawką opłaty za 1 cm obwodu usuwanego drzewa. Nowe
brzmienie art. 85 ust. 1 ustawy jednoznacznie wskazuje, że opłatę za
usunięcie drzewa ustala się mnożąc liczbę cm obwodu pnia drzewa
mierzonego na wysokości 130 cm i stawkę opłaty. Jeżeli więc drzewo ma na
wysokości 130 cm 120 cm obwodu, opłata za jego usunięcie nie będzie
wynosiła 500 zł lecz 120x500 zł. Podkreślić jednocześnie należy, że rada
gminy ma możliwość określania własnych, niższych stawek ww. opłaty
(nowy ust. 4a w art. 85 ustawy).
Na podst. MŚ
źródło - www.kurier.pap.pl
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie