Reklama

Autobusowa aglorewolucja! Jest przetarg na obsługę

Redaktorzy
10/08/2023 10:26

Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy, wśród nich zero emisyjne, oraz możliwość zakupu biletu w kasowniku w pojeździe – m.in. takie nowinki czekają pasażerów komunikacji miejskiej, podróżujących autobusami linii 9xx łączących Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.

Właśnie ruszył nowy przetarg na „świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wrocław na terenie Wrocławia oraz Gmin Wisznia Mała, Długołęka i Czernica".
– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Bardzo się cieszę, że tak dobrze przebiega nasza współpraca z większością gmin w ramach Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Wszyscy rozumiemy, że sprawna komunikacja zbiorowa w aglomeracji służy nam wszystkim. Dlatego z moimi kolegami, włodarzami gmin Wisznia Mała, Długołęka i Czernica zadbaliśmy m.in. o to, aby każdy z pojazdów był komfortowy dla pasażerów i kierowców oraz nowoczesny na miarę XXI wieku. Poza tym, że będą one klimatyzowane i niskopodłogowe, zostaną wyposażone również m.in. w gniazda USB, ale także – co szczególnie ważne – w defibrylator AED – wymienia prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Przetarg obejmuje dwa zadania: na 17 linii podmiejskich 9xx łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą (w tym 5 całkowicie nowych tras) oraz 9 linii miejskich – dziś obsługiwanych przez MPK Wrocław oraz jego podwykonawcę.

– Po jego rozstrzygnięciu aż 32% floty obsługującej linie łączące te gminy aglomeracji stanowić mają pojazdy niskoemisyjne – zdradza Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Kiedy nowe autobusy wyjadą na linie aglomeracyjne?

Przewoźnicy wyłonieni w postępowaniu przetargowym przeznaczą do ich obsługi łącznie 92 fabrycznie nowe autobusy. Na ich dostarczenie i rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy.

To oznacza, że jeśli uda nam się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku miesiącach, nowe pojazdy wyjadą na ulice aglomeracji pod koniec przyszłego roku – mówi Aleksander Łoś, zastępca dyrektora Wydziału Transportu UM Wrocławia.

Przewoźnicy mogą składać oferty do 5 września do godziny 10:00.

Autobusy na miarę XXI wieku

Jak wskazał prezydent Wrocławia wszystkie pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe, we wszystkich będzie można podładowac komórkę czy laptop korzystając z gniazda USB. Dodatkowo, autobusy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów z niepełnosprawnościami.

- Gmina Wrocław, jako zamawiający, wymaga od potencjalnych oferentów zapewnienia łącznie 92 autobusów do obsługi wspomnianych wcześniej linii: 40 autobusów przegubowych (ok. 18-metrowych), 40 solo (ok. 12-metrowych) i 12 autobusów midi (ok. 10-metrowych). Znaczna część z nich stanowić będą pojazdy niskoemisyjne – wylicza Paulina Tyniec-Piszcz.
Łącznie w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany przetarg – wykonają one ponad 38 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji.
Urbancard w aglomeracji

Autobusy o numerach 9xx są liniami miejskimi - strefowymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a gminami ościennymi (Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka).

– Aby korzystać z tych linii, pasażerowie muszą posiadać bilety jednorazowe zakupione u kierowcy autobusu lub lokalne EM-karty. Od momentu rozpoczęcia świadczenia usług przez nowych, wybranych w przetargu operatorów, na liniach objętych tym postępowaniem, wprowadzamy system Urbancard. To ważny krok w integracji transportu zbiorowego w aglomeracji – dodaje Paulina Tyniec-Piszcz.

System Urbancard będzie sukcesywnie rozszerzany także na inne linie 9xx obsługujące pozostałe gminy.
 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do