Reklama

124 000 PASAŻERÓW LINII LOTNICZYCH MA PRAWO DO ODSZKODOWAŃ ZA 2016 r. – SPRAWDŹ, CZY JESTEŚ JEDNYM Z

16/02/2017 11:19

Według danych firmy AirHelp blisko 1100 lotów z polskich lotnisk w minionym roku zostało opóźnionych bądź odwołanych. W takich sytuacjach, pasażerowie, a szacuje się, że jest ich 124 000, mogą ubiegać się o rekompensaty w wysokości nawet 600 euro. Tymczasem, jak wskazują statystyki, zaledwie 1% podróżnych jest świadomych swoich praw i składa wniosek o odszkodowanie.

Szacuje się, że tylko w 2016 r. linie lotnicze w Polsce powinny były wypłacić swoim klientom blisko 50  mln euro z tytułu odmowy wejścia na pokład, opóźnień czy odwołanych rejsów. Średnia wysokość należnych pasażerom rekompensat wynosi ok. 400 euro na osobę. Niestety, nadal niewiele osób korzysta z przysługującego im prawa do otrzymania odszkodowania. Niski wynik spowodowany jest niewystarczającą wiedzą oraz obawą przed rozbudowaną biurokracją.

 

KIEDY PRZYSŁUGUJE NAM ODSZKODOWANIE OD LINII LOTNICZYCH?

Rekompensata za opóźniony lub odwołany lot i odmowę przyjęcia na pokład przysługuje nam w przypadku, gdy korzystamy z linii lotniczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Prawo to obowiązuje nawet jeśli startujemy lub lądujemy poza jej terytorium. Warto pamiętać, że odszkodowanie należy nam się również w sytuacji, gdy przewoźnik nie jest zarejestrowany w UE, ale lot rozpoczyna się w jednym z państw unijnych. Regulacje te dotyczą także Islandii, Norwegii i Szwajcarii. Pasażerowie mają prawo do wypłat w wysokości od 250 do 600 euro na osobę. Kwota ta jest uzależniona od długości i całkowitego opóźnienia lotu – mówi Maciej Stanek, Legal Team AirHelp.


W jakich dokładnie przypadkach możemy składać reklamację do linii lotniczych?

●       Jeśli opóźnienie lotu wynosi 3 godziny i więcej a stało tak się wskutek czynników, na które linia lotnicza ma wpływ np. awaria samolotu.

●      Jeśli lot został odwołany z powodów zależnych od przewoźnika (np. awarii samolotu czy choroby pilota i braku zastępstwa) . W przypadku jednak, gdy linia powiadomi klientów o tym fakcie co najmniej 14 dni przed planowanym terminem lub zaproponuje im lot alternatywny o podobnej trasie i liczbie przesiadek, podróżnym nie przysługuje odszkodowanie.

●      Jeśli przewoźnik odmówi nam wejścia na pokład . W takiej sytuacji, linie lotnicze w pierwszej kolejności szukają osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu. Ochotnikom powinien zostać zaproponowany zwrot pełnej ceny biletu lub alternatywny rejs w innym terminie z pełną opieką (m.in. wyżywienie, nocleg, rozmowa telefoniczna, etc.). Jeśli jednak nie zrezygnujemy z przelotu, a mimo to nie możemy dostać się na pokład, przysługuje nam rekompensata w wysokości od 250 do 600 euro oraz zwrot pełnej ceny biletu.  

 

Z danych AirHelp wynika, że ok. 68% wszystkich składanych wniosków o odszkodowania dotyczy rejsów opóźnionych, 30% odwołanych, a w 2% omówiono wejścia na pokład.

 

Warto mieć na uwadze, że w sytuacjach, w których linia lotnicza nie podaje powodu opóźnienia czy odwołania lotu również przysługuje nam odszkodowanie. Co ważne, wniosek możemy złożyć nawet do 3 lat od dnia rejsu.

 

CZY W KAŻDEJ SYTUACJI, W KTÓREJ MAMY PROBLEM Z LOTEM PRZYSŁUGUJE NAM ODSZKODOWANIE?

Niekiedy odwołanie czy opóźnienie lotu następuje z przyczyn niezależnych od linii lotniczych, jak np. złe warunki pogodowe, strajki czy niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania. W tych sytuacjach pasażerowie nie mają prawa do wypłaty rekompensat, niemniej jednak przewoźnik powinien zapewnić im opiekę. W przypadku opóźnienia, powinniśmy otrzymać możliwość rozmowy telefonicznej, wyżywienie i, jeśli jest on potrzebny, nocleg, etc. Jeżeli natomiast lot zostanie odwołany, mamy prawo do zwrotu kosztów biletu (w całości lub części niewykorzystanej, gdy podróż odbywaliśmy z tzw. przesiadką). Przewoźnik może także, alternatywnie, zaproponować nam inny rodzaj transportu do miejsca docelowego czy zmianę rezerwacji na późniejszy dogodny termin w zależności od dostępności miejsc – dodaje Natalia Gębska, Country Manager AirHelp.

 

Więcej informacji na temat praw pasażerów dostępnych jest na stronie www.airhelp.com/pl/prawa-pasazerow .

 

JAK UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE? PROSTO I SZYBKO!  

W celu uzyskania rekompensaty należy złożyć u przewoźnika wniosek z uzasadnieniem. Możemy zrobić to sami lub skorzystać z pomocy firmy AirHelp, która  wyręczy nas w przeprowadzeniu tej procedury. Pasażer po wypełnieniu krótkiego i prostego formularza online od razu otrzymuje informację, czy przysługuje mu odszkodowanie. Jeśli wniosek jest zasadny, firma zajmie się uzyskaniem rekompensaty. Jeżeli wybieramy się w podróż samolotem, zdecydowanie warto zapisać adres www.airhelp.com w swojej przeglądarce w telefonie.

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    claymore - niezalogowany 2017-07-01 18:40:36

    Generalnie wysokość odszkodowania zależy od odległości między miejscem startu a celem naszej podróży (minimalna kwota 25 euro do 1500 km, od 1500 do 3500 400, a powyżej 600 euro). Jeśli przewoźnik podstawił lot zastępczy, ale nie od razu, tak że wystąpiło opóźnienie poniżej 4 godzin, jest mniejsze o połowę. Obowiązek wypłaty ma każdy przewoźnik, o ile lot zaczynał się na terytorium UE, zgodnie z regulującym te kwestie rozporządzeniem WE 261/2004 (jeśli ktoś chce się starać o odszkodowanie, polecam przeczytać i poznać dokładnie swoje prawa). Co ważne, sprawę należy najpierw zgłosić do przewoźnika, a jeśli odmówi (sporadycznie wypłacają z własnej inicjatywy), trzeba się skarżyć do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (który przyjmuje wnioski także przez internet - nie musimy się fatygować, o ile mamy kwalifikowany podpis elektroniczny). Potrzebne nam będą wtedy kopie dokumentów poświadczających prawo do odszkodowania m.in. korespondencji z przewoźnikiem. Pomoc firmy prawnej jest o tyle istotna że jeśli przewoźnik zignoruje polecenie ULC, musimy dochodzić odszkodowania w procesie cywilnym - mając decyzję Urzędu ,,w ręku" można być pewnym wygranej, tylko kto zna się na przeprowadzaniu spraw sądowych? Oferta jest w tym zakresie spora, ale ja polecam https://www.claimflights.pl/ - kiedyś pomogli mojemu znajomemu z UK, za niewygórowaną opłatą, którą pobierają dopiero po zakończeniu sprawy sukcesem.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo 24wroclaw.pl




Reklama
Wróć do