
Mamy to! Ministerstwo Infrastruktury opublikowało przepisy jak mają się krzyżować tory tramwajowe z kolejowymi. To sprawia, że będzie można projektować torowisko na Jagodno. Kluczowe przepisy umożliwiające budowę tramwaju na Jagodno już obowiązują!
Od 2019 roku Wrocław w kilkudziesięciu pismach prosił poprzednie Ministerstwo Infrastruktury o wskazanie kolejarzom i projektantom jak technicznie rozwiązać problem krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. Wiadomo było, że jest to technicznie możliwe, bo na świecie są takie realizacje. Teoretycznie nie było problemów z budową torowiska tramwajowego na Jagodno. Ale w praktyce brakowało przepisów wykonawczych, co wiązało ręce projektantom. Bo jak projektować, jeśli nie ma przepisów określających, co w takim projekcie należy wprowadzić? Od 3 lutego 2025 to się zmienia.
Po latach oczekiwania zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka określające warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. Ten kluczowy dokument otwiera drogę do zakończenia przetargu na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno – jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji komunikacyjnych w naszym mieście.
Rozporządzenie jasno określa jakie warunki muszą spełniać linie kolejowe (prędkość szlakowa nie większa niż 120kmh, w miejscu krzyżowania nie większa niż 80kmh, a także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów (w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni).
Wrocław wielokrotnie apelował do władz centralnych o wprowadzenie stosownych przepisów, jednak dopiero wspólna wizyta Premiera Donalda Tuska i Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka na Jagodnie oraz jednoznaczna deklaracja premiera, że zrobi wszystko by „tramwaj na Jagodno pojechał", znacząco przyspieszyły prace legislacyjne w Ministerstwie Infrastruktury.
– To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania, w szczególności Premierowi Tuskowi za zrozumienie wagi tej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia – podkreśla Prezydent Jacek Sutryk.
Nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. W szczególności dla skrzyżowań jednopoziomowych, gdzie kąt przecięcia torów kolejowych i tramwajowych wynosi od 45 do 90 stopni – jak ma to miejsce w przypadku planowanej inwestycji na Jagodnie – określono precyzyjne wytyczne dotyczące m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Takie rozwiązania zapewnią maksymalne bezpieczeństwo przy jednoczesnym utrzymaniu płynności ruchu zarówno tramwajowego, jak i kolejowego.
Wrocław ma teraz otwartą drogę do otwarcia ofert w przetargu na projekt tramwaju.
- Na decyzje ministerialne nie czekaliśmy z założonymi rękami. Ostatnie dwa miesiące wykorzystaliśmy na przygotowanie porozumień z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice – żeby móc formalnie projektować na terenie poza granicami miasta. Tu warto przypomnieć że projekt tramwaju to jeden z elementów przetargu – do tego dołożone jest projektowanie drugiej jezdni Buforowej aż do ronda Iwiny oraz wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin. Stąd była potrzeba podpisania z partnerami odpowiednich porozumień. Oba zostały podpisane z końcem stycznia. To porozumienie i rezerwa sprawiaja, że tramwaj na Jagodno staje się projektem rozwojowym - czyli przy współudziale gminy Siechnica możliwe jest dalsze poprowadzenie torowiska poza granice Wrocławia – opisuje Elżbieta Urbanek z Departamentu Infrastruktury i Transportu.
Tak więc teraz przed Wrocławiem uzupełnienie ogłoszenia przetargowego o te porozumienia i czekanie na oferty Projektantów. Mamy nadzieję, że z formalnego punktu widzenia uda się utrzymać obecny termin 28 lutego br.
Przypomnijmy: W połowie 2025 będzie gotowa wydzielona trasa autobusowa na Jagodno, która potem zostanie uzupełniona o tory tramwajowe. Już teraz budowa Trasy Autobusowej zawiera elementy, które posłużą wbudowaniu torowiska (słupy trakcyjne, tramwajowa geometria przystanków, podbudowa pod torowisko).
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie