
Rozbudowa szkół, nowe drogi, tereny zielone i rekreacyjne – w sumie ponad 73 miliony zł zamierzają zainwestować w miasto dwie spółki deweloperskie. To najwyższa kwota nakładów na infrastrukturę publiczną ze środków prywatnych. Umożliwia ją tzw. specustawa mieszkaniowa.
Wnioski inwestycyjne we wrocławskim urzędzie miejskim złożyły spółki HCS i EDO. Obie planują budowę osiedli mieszkaniowych, a w związku z obowiązującą ustawą deklarują inwestycje dodatkowe w przestrzeń miejską oraz ogólnodostępne tereny wypoczynkowe i usługowe w ramach każdego
z osiedli. Niemal 60 mln zł to koszt realizacji infrastruktury miejskiej. Dodatkowo ponad 13 mln zł zostanie przeznaczone na ogólnodostępne osiedlowe tereny rekreacji, usług i wypoczynku. Do współpracy przy realizacji tak kompleksowych i ambitnych projektów spółki zaprosiły Toscom Development – wrocławskiego dewelopera, który od blisko 10 lat realizuje wyjątkowe projekty mieszkaniowe.
Szkoły, drogi i zielone tereny
HCS, planując budowę osiedla „Nowy Tarnogaj” przy ul. Armii Krajowej, deklaruje rozbudowę Szkoły Podstawowej nr 9 przy ul. Nyskiej 66. W ramach inwestycji publicznych zmodernizuje też i wybuduje nowe ulice oraz ścieżki rowerowe w tej okolicy. Łączny koszt tych prac, który w całości pokryje inwestor, to blisko 30 mln zł. Dodatkowo, za kwotę ponad 3 mln zł deweloper zrealizuje na terenie swojego osiedla ogólnodostępny plac centralny z placami zabaw oraz zielony pasaż spacerowo-rekreacyjny łączący ul. Tarnogajską z Parkiem Tarnogajskim.
Kolejne 30 mln zł na infrastrukturę miejską przeznaczy spółka EDO, która, chcąc realizować osiedla „Wrocławska Stocznia Rzeczna” na Zaciszu, rozbuduje Szkołę Podstawową nr 8 przy ul. Kowalskiej,
a także zmodernizuje i wybuduje nową infrastrukturę drogową i rowerową. Dodatkowe 10 mln zł spółka planuje przeznaczyć na rewitalizację nadrzecznych obszarów zielonego cypla. W ramach ogólnodostępnych terenów osiedla powstanie też nowoczesna marina z bogatą ofertą lokali usługowych.
– Planując inwestycje, kierowaliśmy się wymogami specustawy, ale przede wszystkim potrzebami mieszkańców okolicy, w których mają powstać osiedla – podkreśla Iwona Kołodziejczyk, dyrektor zarządzająca w Toscom Development. – Od początku ściśle współpracowaliśmy z urzędem miasta, by jak najlepiej dopasować proponowane rozwiązania, zarówno do wymogów ustawy, jak i potrzeb mieszkańców Wrocławia. Rozbudowa szkół, inwestycja w nowe drogi i ścieżki rowerowe, rewitalizacja terenów zielonych i portowych, stworzenie bogatego zaplecza usługowo-handlowego oraz edukacyjnego – wszystko to ma ogromne znaczenie dla mieszkańców. Co istotne, wszystkie zadeklarowane inwestycje zostaną sfinansowane w pełni przez inwestorów, bez udziału środków publicznych. Dzięki takim projektom Wrocław zyska nowe, ciekawe obszary, które do tej pory, mimo ich doskonałego położenia, były niedostępne.
Na wrześniowej sesji radni miejscy będą głosować nad propozycjami obu deweloperów. Ich zgoda jest warunkiem zawarcia porozumienia przez prezydenta Wrocławia z inwestorami.
Co konkretnie zyska miasto?
Tzw. specustawa mieszkaniowa funkcjonuje już od pięciu lat. Powstała po to, by uprościć procedury administracyjne dla nowych inwestycji mieszkaniowych, ustalić wysokiej jakości standardy otoczenia inwestycji i ich lokalizowania w obszarach zurbanizowanych (blisko terenów zielonych i publicznych szkół podstawowych, z dostępem do dróg i komunikacji oraz infrastruktury sieciowej (woda, kanalizacja). W przypadku kiedy planowana lokalizacja nie ma odpowiedniej infrastruktury, prawo nakłada na inwestora obowiązek jej realizacji.
Zbigniew Maćków, wrocławski architekt: – Wrocław ma szereg terenów postindustrialnych, których funkcja się wyczerpała. Jest to naturalny kierunek ewolucji przemysłu i jego migracji z obszarów miejskich do lepiej do tego celów przygotowanych stref przemysłowych. Opuszczone tereny byłych założeń produkcyjnych czy magazynowych stanowią białe plamy na mapie funkcjonalnej miast, choć paradoksalnie często są lepiej wyposażone infrastrukturalnie niż niejedno osiedle mieszkaniowe. Stąd pomysł ustawy, która w założeniach może przyczynić się do szybszego zrewitalizowana tych zasobów, dając jednocześnie określony potencjał samorządom na rozwój niezbędnej infrastruktury uzupełniającej. Z tej okazji może też skorzystać Wrocław, pozbywając się martwych funkcjonalnie fragmentów, pozyskując jednocześnie środki na ich płynne włączenie w witalne miasto. Jest to droga trudna, wymagająca nadzoru planistycznego miasta, świadomego i współpracującego inwestora
i rozumiejącego miasto architekta. Kiedy te trzy czynniki się spotkają, możemy w stosunkowo krótkim czasie uzyskać nowe, już na starcie dobrze wyposażone infrastrukturalnie zasoby mieszkaniowe, o które powinniśmy zabiegać w centrach miast, zamiast pozwalać na ich rozlewanie wokół. Tylko bowiem miasto zwarte, o kompletnych osiedlach jest miastem dobrym do życia.
Szczegóły inwestycji towarzyszących
Tarnogaj
Szkoła Podstawowa nr 9 przy ul. Nyskiej 66:
dodatkowe skrzydło dydaktyczne (pow. zabudowy ok. 300 mkw., pow. użytkowa 850 mkw., w tym pomieszczenia „pod klucz”: 9 klas lekcyjnych, świetlica, pomieszczenia biurowe i pracownie;
dodatkowo: miejsca postojowe, przebudowa kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz chodników na terenie placówki
Drogi i ścieżki rowerowe
przebudowa ul. Bpa Bernarda Bogedaina ze zjazdami, chodnikiem, pasem zieleni i miejscami postojowymi oraz projektu ścieżki rowerowej po stronie Parku Tarnogajskiego;
przebudowa ul. Tarnogajskiej - wydzielenie dodatkowego pasa ruchu do skrętu w lewo, budowy chodnika, ścieżki rowerowej, bezpiecznego przejścia pieszo
modernizacja i przebudowa ścieżki rowerowej, chodnika oraz miejsc postojowych wzdłuż alei Armii Krajowej, włącznie z przejazdem i przejściem dla pieszych przez ul. Tarnogajską
budowa sygnalizacji świetlnej z zainstalowaniem programu akomodowanego wraz z modernizacją skrzyżowania alei Armii Krajowej/Bogedaina
przebudowa sieci wodociągowej w obrębie ulic Bogedaina i Tarnogajskiej oraz al. Armii Krajowej
budowa ścieżki rowerowej od ul. Klimasa do ul. Gazowej, z częściową przebudową chodników i przejazdów przez skrzyżowania
ogólnodostępne tereny rekreacyjne i usługowe z placami zabaw:
zielony plac z placem zabaw w centralnej części osiedla otaczającego zielone dziedzińce przyległych kwartałów wraz z lokalami usługowymi
otwarta zielona oś ze ścieżką biegową prowadzona przez środek osiedla łącząca tereny sąsiednie od ul. Tarnogajskiej do Parku Tarnogajskiego.
lokale usługowe z przeznaczeniem na różną działalność: sklepy, gastronomia, usługi medyczne, oświatowe (przedszkole i żłobek), hala targowa wraz z przyległym eko – bazarem, biurowa przestrzeń co-workingowa
Zacisze
SP nr 8
dodatkowe 3-kondygnacyjne skrzydło dydaktyczne (pow. zabudowy ok. 420 mkw., pow. użytkowa 1260 mkw.,
w tym: 8 klas lekcyjnych, świetlica, stołówka, sanitariaty
miejsca postojowe
przebudowa istniejącej i budowa nowej infrastruktury drogowej i technicznej:
przebudowa i doposażenie w pełną infrastrukturą systemu ITS skrzyżowania al. Kochanowskiego – Brucknera
z ul. Kwidzyńską – Toruńską z uwzględnieniem dodatkowego pasa skrętu w prawo na południowej części ulicy Kwidzyńskiej w ulicę Kościerzyńską wraz z sygnalizacja świetlną dla nadjeżdżającego tramwaju
przebudowa ul. Kwidzyńskiej w celu wydzielenia pasa ruchu do skrętu w lewo w ulicę Szpaczą
wybudowanie bezpiecznego przejścia przez tory tramwajowe i chodnika wzdłuż ulicy Kwidzyńskiej
wybudowanie przejścia dla pieszych wraz ze ścieżką rowerową przez al. Kochanowskiego na wysokości stacji transformatorowej w okolicy Śluzy Zacisze
wybudowanie ścieżki rowerowej od nowo wybudowanego przejścia wzdłuż al. Kochanowskiego po stronie wschodniej do skrzyżowania z ul. Kwidzyńską
wybudowanie ścieżki rowerowej i pieszo-rowerowej na odcinku od skrzyżowania ul. Gęsiej z ul. Kwidzyńską po stronie północnej o długości około 500 m
wybudowanie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w ul. Kościerzyńskiej
rewitalizacja zielonego terenu lasu łęgowego na cyplu przy basenie stoczniowym:
– udostępnienie terenu do korzystania przez wszystkich mieszkańców Wrocławia oraz zmodernizowanie terenu basenu stoczniowego i realizacja nowoczesnej przestrzeni publicznej z ogólnodostępnymi usługami towarzyszącymi (m.in. bosmanat z galerią sztuki, przystań dla jednostek pływających, zaplecze gastronomiczne i wypoczynkowe, sklepy, przedszkole etc.)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie