
Wizja zeroemisyjnych dostaw w historycznym centrum Wrocławia właśnie się realizuje. Miasto Wrocław wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu, firmami kurierskimi, dystrybutorem żywności, a także przy udziale administratora parkingu pod NFM otwiera pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub przeładunkowy w centrum Wrocławia.
To wszystko dzieje się w ramach porozumienia w sprawie Partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej w historycznym centrum Wrocławia.
Mikrohub pod NFM - zeroemisyjne dostawy w centrum Wrocławia
Partnerstwo pomiędzy Wrocławiem i Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu zostało zainicjowane jeszcze w 2023 r., by wypracować metody i narzędzia pozwalające na uregulowanie transportu towarowego i osiągnięcie zeroemisyjnych dostaw w historycznym centrum naszego pięknego miasta, a także rozwiązywania bieżących problemów związanych z logistyką w mieście.
Mniej aut dostawczych w centrum Wrocławia
Potrzeba stworzenia mikrohubu wynikła bezpośrednio z rozmów z interesariuszami logistyki miejskiej we Wrocławiu. Szczególnie istotni tutaj byli zarówno przedsiębiorcy funkcjonujący w centrum miasta, jak i obsługujący ich kurierzy. W inicjatywie bierze udział pięć największych firm kurierskich: Allegro, DPD, GLS, InPost, Wrocławscy Kurierzy Rowerowi, oraz jeden dystrybutor żywności Makro Cash and Carry Polska S.A., które od dzisiaj będą korzystać z Mikrohubu.
Dzisiejsze otwarcie mikrohubu jest bardzo ważnym krokiem w pracach Partnerstwa. Pokazuje bowiem, że współpraca przedstawicieli różnych grup interesariuszy, takich jak przedsiębiorstwa kurierskie, związane z dowozem towarów, eksperci, stowarzyszenia zajmujące się zrównoważoną mobilnością czy środowisko akademickie, przynosi niesamowite efekty. - Wspólnie wytyczyliśmy nowe ścieżki dla innowacyjnych rozwiązań. Mamy nadzieję, że efekty tej współpracy odczują także użytkownicy centrum miasta – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej i wylicza, co w ramach tego projektu uczelnia, miasto i przedstawiciele firm zrobili wspólnie, żeby hub mógł zostać uruchomiony:
- Zleciliśmy ekspertyzę pożarową parkingu z uwzględnieniem mikrohubu; powstał projekt jego zagospodarowania – z wyposażeniem w wygrodzenia, zasilanie, monitoring, ładowarki, miejsca na rowery. Powstało logo Mikrohubu oraz oznaczenia graficzne, wyznaczyliśmy w rejonie Rynku dwa dedykowane miejsca postojowe dla rowerów cargo z Mikrohubu Wrocław – na Oławskiej i Św. Mikołaja. Dostawcy i kurierzy do obsługi boksów korzystają z opracowanej specjalnie w tym celu dedykowanej aplikacji mobilnej. Hub wyposażony jest też w elektroniczne tablice informujące o dostępności miejsc postojowych dla pojazdów dostarczających przesyłki. Bardzo dziękujemy wszystkim biorącym udział w projekcie. Bez Waszego zaangażowania i otwarcia to by się nie udało. Szczególne podziękowania należą się naszemu partnerowi firmie Interparking, która podjęła się przekształcenia naszych wyobrażeń i marzeń w rzeczywistość.
Mikrohub we Wrocławiu - co dalej?
Teraz przed nami działanie mikrohubu i jego obserwacja. Z pomocą Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu będą przeprowadzane badania przedsiębiorców operujących w centrum pod kątem dostaw towarów oraz zaplecza logistycznego. Jest to cenna baza wiedzy, która wpłynie na podjęcie dalszych kroków – choćby wypracowania kolejnych dedykowanych miejsc postojowych dla dostawców w centrum.
Wiemy, że jeden mikrohub w skali centrum to może być za mało. Już pracujemy nad kolejną lokalizacją obsługującą Stare Miasto.
Inicjatywa Partnerstwa ma 2 lata, jednak działa prężnie i zrzesza kolejnych interesariuszy, co tylko potwierdza potrzebę nowej organizacji systemu dostaw w centrum. Jest też kolejnym potwierdzeniem jak ważny jest dialog i szeroka dyskusja w różnorodnym gronie operującym na tej samej przestrzeni - urzędników, ekspertów, dostawców i przedsiębiorców, w celu wypracowania wspólnych, zaakceptowanych przez wszystkie strony rozwiązań.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie