REKLAMA:
Pomoc Drogowa 24h - Wroc�aw i okolice
Wiadomości

Dwa miesiące z nowym systemem Urbancard we Wrocławiu

Od 15-05-2018 : 17:01

Od ponad dwóch miesięcy pasażerowie wrocławskiej komunikacji miejskiej korzystają z nowego systemu UrbanCard. Już w okresie od 8 marca do 7 maja br. odnotowano ponadprzeciętnie dobre wyniki sprzedaży. Innowacyjny system dystrybucji biletów przyniósł szereg zmian w celu podniesienia komfortu podróżowania i uproszczenia procesu nabywania biletów. Najistotniejsze dla pasażerów było wprowadzenie nowych sposobów ich zakupu przy jednoczesnym zwiększeniu liczby biletomatów.
foto:

8 marca br. na wrocławskich pokładach autobusów i tramwajów pojawiły się nowoczesne kasowniki, umożliwiające kupienie elektronicznego biletu, doładowanie karty miejskiej i skasowanie tradycyjnych biletów papierowych. Odświeżeniu uległa również aplikacja mobilna Urbancard, która obecnie pełni także funkcję planera podróży. Te innowacje dopełniło zwiększenie liczby punktów dystrybucji biletów oraz poszerzenie gamy możliwych form płatności z uwzględnieniem dotychczas dostępnych. 

Kasowniki pokładowe

8 marca uruchomiono kasowniki i biletomaty w liczbie przekraczającej wymagania przetargowe na okres po wdrożeniu. W pierwszym etapie wprowadzania systemu Mennica Polska S.A., jako dostawca rozwiązania, była zobowiązana uruchomić co najmniej 2 kasowniki w każdym pojeździe. We Wrocławiu jest aktualnie ok. 740 pojazdów/wagonów komunikacji miejskiej, co oznacza, że wymagana liczba kasowników wynosiła ok. 1480 sztuk. Dostawca zainstalował w pojazdach prawie 2600 kasowników (czyli o ponad 1000 sztuk więcej od wymaganej liczby), z czego pierwszego dnia uruchomił ok. 2350 urządzeń. Włączanie pozostałych kasowników było realizowane w kolejnych dniach funkcjonowania systemu zgodnie z przyjętym harmonogramem. 

Średnia dzienna sprzedaż biletów jednorazowych i czasowych za pomocą kasowników pokładowych w okresie od 8 marca do 7 maja wyniosła ok. 45 500 sztuk. Na wynik ten złożyło się 2 761 692 biletów zakupionych przy pomocy karty płatniczej w nowych urządzeniach oraz 13 833 biletów nabytych z użyciem nowej Urbancard z funkcją Elektronicznej Portmonetki. 2 775 525 sztuk biletów jednorazowych i czasowych sprzedanych za pośrednictwem tego kanału dystrybucji dowodzi, że odważna decyzja o możliwych formach płatności była dobrym wyborem, który stanowi odpowiedź na aktualne zapotrzebowania rynku.





Automaty stacjonarne

Dotychczasowe 125 automatów biletowych zostało zastąpione przez 154 automaty biletowe, a docelowo będzie ich 170. Umożliwiają one nabycie biletów i doładowanie Elektronicznej Portmonetki. Nowe maszyny, oprócz tradycyjnych metod płatności, akceptują transakcje zbliżeniowe kartami płatniczymi oraz przy pomocy BLIK i Android Pay.

Portal Urbancard

Od pierwszych dni działania nowego portalu www.urbancard.pl cieszył się on nadzwyczajnym zainteresowaniem. Istotnym udogodnieniem wprowadzonym w ramach Nowego Systemu we Wrocławiu jest brak potrzeby kodowania biletów zakupionych w sklepie WWW. W nowym systemie Urbancard bilety okresowe są zapisywane w systemie centralnym i dostępne online. Dlatego też nowe automaty biletowe nie posiadają funkcji zapisu na kartach biletów kupionych przez internet.

Ze względu na zmianę przepisów dotyczących ochrony danych osobowych i koniecznością wyrażenia przez pasażerów całkowicie nowych zgód dotyczących ich przetwarzania w systemie informatycznym, niezbędna była ponowna rejestracja użytkowników.  Co istotne – po dokonaniu takiej rejestracji przez pasażera w nowym systemie Urbancard i przypisaniu do profilu użytkownika numeru karty (lub numerów kart) Urbancard, historia transakcji jest automatycznie przesyłana ze „starego” systemu do nowego. 

 - Zdajemy sobie sprawę, że niektórzy użytkownicy  byli zaskoczeni potrzebą ponownej rejestracji, jednak była to procedura przewidziana w dokumentacji przetargowej i nieunikniona w obliczu nadchodzących zmian prawnych – powiedział Jacek Sieński, Dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych, Mennica Polska S.A.

Akceptacja kart i Google Pay

Wdrożeniowe problemy techniczne związane z akceptacją pewnej puli kart jednego z banków przez kasowniko-terminale oraz blokowaniem się urządzeń w trakcie próby zapłaty aplikacją Google Pay zostały z powodzeniem wyeliminowane. Pierwszy błąd wymagał korekty po stronie banku, zaś usunięcie przyczyny usterki uniemożliwiającej opłacenie przejazdu za pomocą smartfona ze wspomnianą aplikacją wymagało podjęcia wspólnego działania Mennicy Polskiej S.A. oraz Google. Początkowe trudności z pewnymi funkcjami kasowników pokładowych zostały rozwiązane, co stanowi dowód, że były one jedynie objawami tzw. chorób wieku dziecięcego nowego systemu.

Język ukraiński w urządzeniach i nowe biura obsługi klienta

Nie należy zapominać, że Mennica Polska, operator Systemu UrbanCard prowadzi aktywne prace w kierunku optymalizacji rozwiązań dla użytkowników, czego ostatnim przejawem jest dodanie języka ukraińskiego do menu wszystkich urządzeń. 

Od 8 marca otwarte zostały również dwa dodatkowe biura obsługi klienta:

ul. Racławicka 2-4, Wrocław




ul. Ładna 1C, Wrocław 


Ponadto, niezmiennie pasażerowie będą przyjmowani w dotychczasowych biurach przy ul. Grabiszyńskiej 9,  oraz przy ul. Prusa 75-79.


Warto podkreślić, że nowy system nie zawęża gamy sposobów zakupu biletu, a dodaje do dotychczasowo istniejących te nowe. Płatności zbliżeniowe są odpowiedzią na wyraźne zapotrzebowanie zgłaszane przez rynek; ponad 70% ogółu płatności kartami w Polsce odbywa się zbliżeniowo, a w przypadku wrocławskiej komunikacji miejskiej z tej formy płatności korzysta nieomal 90% pasażerów.

 - Sprzedażowe rezultaty dowodzą, że system funkcjonuje prawidłowo, a nowe kanały dystrybucji i metody opłat cieszą się dużym zainteresowaniem pasażerów i mają znaczący wpływ na poprawę wyników finansowych. W obliczu szumu informacyjnego, związanego z wdrożeniem, warto spojrzeć na rzeczywiste dane i na ich podstawie ze spokojem przystąpić do oceny wrocławskiego przedsięwzięcia, którego głównym założeniem jest przecież podniesienie komfortu podróżowania komunikacją miejską. A to, jestem przekonany, w dłuższej perspektywie, pozytywnie ocenią pasażerowie – podsumowuje Jacek Sieński.

| 185 |

KOMENTARZE

Nick:
Treść:
Wpisz wynik działania
( 5 + 8 ):
do góry